معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد از ثبت حضور یک قلاده پلنگ ماده به همراه دو توله در پناهگاه حیات وحش شهرستان بهاباد خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰ 29 September 2022

به گزارش پنجشنبه روابط عمومی این اداره کل، اعظم حبیبی پور اظهار داشت: تصویر یک قلاده پلنگ ماده به همراه دو توله در پناهگاه حیات وحش کمکی بهاباد ثبت شد، این گزارش اولین ثبت حضور پلنگ ماده و توله در این منطقه می‌باشد.

وی خاطرنشان ساخت؛ مناطق کوهستانی استان یزد در فلات مرکزی ایران از جمله مهمترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی به شمار می‌روند و گونه پلنگ در بیشتر مناطق کوهستانی استان یزد از جمله منطقه مناطق حفاظت شده کوه بافق و کالمند-بهادران و پناهگاه حیات وحش شیرکوه، دره‌انجیر، کمکی و آریز و نیز زیستگاه‌های آزاد شهرستان‌های اردکان، بهاباد و بافق، مهریز و تفت ... پراکنش دارد.

این مسئول افزود: تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز پلنگ و طعمه هایش، تغذیه از طعمه مسموم، تله گذاری، تلفات جاده‌ای و سگ‌های گله، از عمده‌ترین عامل تهدید بقای پلنگ در استان یزد و همچنین ایران به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این گونه در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته و همچنین در طبقه "آسیب پذیر" (VU) فهرست سرخ IUCN و پیوست II کنوانسیون CITES قرار دارد اما زیرگونه پلنگ ایرانی (P.p. saxicolor) "در خطر انقراض" (EN) طبقه بندی شده است.

پناهگاه حیات وحش "کمکی بهاباد" یزد با مساحت حدود ۶۵ هزار هکتار، اراضی بکر و دست نخورده شمال شهرستان بهاباد و جنوب غربی شهرستان اردکان را شامل می شود که به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی، بکر بودن منطقه و عدم تغییر و تحول اساسی در رویشگاهها و چشم اندازهای طبیعی منطقه حائز اهمیت می باشد.

این منطقه از سال ۱۳۹۰ بعنوان منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت و کنترل و اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بوده و در سال ۱۳۹۸ با تصویب شورایعالی حفاظت محیط زیست بعنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.

وجود غذا، آب و پناه مناسب در کنار حداقل تعارضات در منطقه، امکان زیست گونه های شاخص و ارزشمندی نظیر قوچ و میش، کل و بز، یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر و انواعی از پرندگان و خزندگان را فراهم آورده است.

پوشش گیاهی منطقه مزبور با توجه به میزان بارش، وضعیت خاک و ناهمواریها در تنوع و تراکم متغیر می باشد. این منطقه، طبق تقسیم بندی جوامع گیاهی ایران و بر اساس تقسیمات آب و هوایی جزء منطقه ایرانی تورانی محسوب می شود و از گیاهان عمده منطقه می توان به درمنه، قیچ، تاغ، اسکمبیل، پدن، رندوک، بنه، کاروانکش، علیجون و.... اشاره کرد.

بهاباد در ۲۰۰ کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست ، پلنگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار