معاون میراث فرهنگی یزد از ثبت ۱۳ اثر تاریخی یزد از ابتدای سال جاری تاکنون در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵ 28 September 2022

عبدالمجید شاکری شمسی گفت: یکی از وظایف مهم میراث‌فرهنگی مطالعه و بررسی در مورد آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به‌منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی ـ فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

وی افزود: در میان آثاری که اخیراً برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تائید شده است، خانه‌های تاریخی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و بقیه آثار حسینیه، آب‌انبار، آرامگاه، حمام تاریخی و مدرسه است.


شاکری شمسی ادامه داد: از این ۱۳ اثر، ۵ اثر در یزد و بقیه متعلق به شهرستان‌های تفت، بافق، بهاباد، ابرکوه، اشکذر و اردکان است که از آن جمله می‌توان به بنای انجمن زرتشتیان یزد، بنای آرامگاهی درالحزن در بافق، خانه مشیری یزد، خانه‌های سلامت و پیری در اردکان و… اشاره کرد.


وی اظهار داشت: استان یزد دارای ۶ اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو است و تاکنون هزار و ۹۶۴ اثر فرهنگی و تاریخی آن در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان هزار و ۷۰۵ اثر در حوزه غیرمنقول و تعداد ۶۹ اثر در حوزه منقول و تعداد ۱۳۶ اثر در حوزه ناملموس و ۵۴ اثر در حوزه طبیعی بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار