رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق گفت: کار مرمت حفاظتی و بهسازی قلعه تاریخی شهرآباد به منظور تثبیت و استحکام بخشی و بازگردانی به وضعیت اصیل و پایدار، دراین شهرستان آغازشد.
کد خبر: ۱۰۶۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ 19 September 2022

لیلی رنجبر رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از این شهرستان، اظهار کرد: این قلعه باستانی با مساحت حدود ۹۰۰ مترمربع در شمال شهربافق در مجاورت کمربندی قرارگرفته است.

وی افزود: مرمت این قلعه با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان از محل منابع میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بافق انجام می شود.

رنجبر، مهمترین اقدامات و عملیات اجرایی دراین بنا را مرمت طاق‌ها، کونو شکنی، کاه‌گل پشت‌بام و استحکام‌بخشی پی‌ها عنوان کرد و گفت: هدف مرمت این بناحفظ ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی با توجه به اصالت آن است.

به گفته وی، این قلعه دارای یک برج با ۱۶ جایگاه تیراندازی است و یک سنگ‌انداز بالای درِ ورودی آن قرار دارد و که گویای بسیاری از رخدادهای تاریخی و کهن این دیار است و باید آن طور که شایسته است حراست شود.

وی با اشاره به این‌که مصالح به‌کار رفته در قلعه خشت و گل، سنگ و آجر است، افزود: این بنا با پلان چهارضلعی و به‌ صورت یک طبقه طراحی‌شده و ورودی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که در داخل قلعه تعبیه‌ شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافق تصریح کرد: سقف فضاهای قلعه یاد شده عموما به شکل ضربی و به ‌صورت گهواره‌ای با قوس هلالی است.

این قلعه مربوط به دوره قاجاریه است و سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۵۰۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار