معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اشتغال به تحصیل بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز استان در سال تحصیلی جدید، ۳۴ هزار و ۲۸۹ نفر آنها را کلاس اولی خواند.
کد خبر: ۱۰۶۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ 18 September 2022

«سعیده بهادرزاده» در گفت‌وگو با ایسنا راجع به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعداد مجموع دانش‌آموزان با احتساب بزرگسالان اعم از دولتی و غیر دولتی در استان یزد ۳۰۵ هزار و ۲۲۴ نفر و بدون احتساب دانش آموزان بزرگسال ۳۰۰ هزار و ۱۲۴ نفر است.

وی با بیان این که امسال استان یزد ۳۴ هزار و ۲۸۹ کلاس اولی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این دانش آموزان استان در سال تحصیلی جدید در ۱۱ هزار و ۸۵۵ کلاس درس در قالب دو هزار و ۲۱۵ مدرسه به تحصیل مشغول خواهند شد.

وی در خصوص کمبود معلم در مدارس استان نیز به ایسنا گفت: متاسفانه در تمام مقاطع و رشته‌های تحصیلی کمبود نیرو وجود دارد که از طریق استفاده از معلمان حق‌التدریس، نیروهای شاغل و بازنشسته و بکارگیری نیروهای خرید خدمات جبران خواهد شد.

این مسئول در مورد تعداد دانش اموزان بازمانده از تحصیل در استان اظهار کرد: براساس امارهای موجود از سال تحصیلی گذشته تعداد یک هزار و ۵۴۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به استان معرفی شدند که شامل ۶۹۱ دانش اموز دختر و ۸۵۲ پسر بودند که البته با توجه به اقدامات صورت‌گرفته ۶۸۴ نفر از آنها شناسایی و وضعیتشان مشخص شد.

وی در این باره اضافه کرد: البته تعدادی از این دانش‌آموزان در مدارس مشغول به تحصیل شدند اما به دلیل به‌روزرسانی نشدن گزارش‌های بازمانده از سوی وزارت، همچنان به‌ عنوان بازمانده از تحصیل معرفی ‌شده‌اند.

بهادرزاده مهاجرت در داخل کشور یا به خارج از کشور، کودک استثنایی، بیماری صعب‌العلاج، فقر مالی خانواده، فوت و دلایل مرتبط با بیماری کرونا را از جمله علل بازماندگی اغلب این دانش اموزان از تحصیل ذکر کرد.

وی مهم‌ترین دلیل شناسایی نشدن سایر کودکان را نیز نبود دسترسی به آدرس پستی جدید و به‌روز رسانی شده یا شماره تماس معتبر معتبر خواند و همکاری برون‌سازمانی را در این خصوص خواستار شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، رفع موانع حضور کلیه کودکان در نظام آموزشی را مستلزم عزم ملی و مشارکت کلیه سازمان‌ها نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی دانست و در این باره تاکید کرد: با توجه به دستورالعمل تفاهم‌نامه چارچوب همکاری‌های مشترک سازمان‌ها و دستگاه‌ها در برنامه شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، توجه ویژه به مفاد این دستورالعمل می‌تواند جهت تسریع شناسایی و جذب دانش‌آموزان تارک تحصیل و بازمانده از تحصیل راه‌گشا باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود دستورالعمل ذکرشده، در وهله اول همکاری تمامی ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط نظیر فرمانداری‌ها، کمیته امداد، بهزیستی، نیروی انتظامی، شورای اسلامی، ائمه جماعت و بسیج را می‌طلبد و در ادامه باید در جامعه این نگاه ترویج یابد که تحصیل نکردن هر دانش‌آموز به‌عنوان یک چالش و دغدغه در نظر گرفته شود و ملزم به آن شویم تا جهت ادامه تحصیل فرزندان این سرزمین اقدام لازم نظیر کمک‌های مالی اطلاع‌رسانی به آموزش‌وپرورش حمایت‌های معنوی و پویش‌های مردمی را صورت دهیم و طبیعتاً نقش رسانه‌های نوشتاری و دیداری در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بهادرزاده با اشاره به پیگیری‌ها و اقدامات اجرایی در حال انجام و صورت گرفته در این رابطه، گفت: دانش‌آموزان شناسایی ‌شده‌ی دارای شرایط ثبت‌نام با پیگیری و اقدامات همکاران در سطح شهرستان و مناطق در سال تحصیلی پیش رو مشغول به تحصیل خواهند شد.

این مسئول در پایان از جمله اقدامات اجرایی صورت گرفته در این خصوص را شامل ابلاغ بخشنامه به ادارات شهرستان و مناطق و ارسال اسامی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای اجرای اقدامات مناسب جهت شناسایی و جذب آن‌ها، برگزاری جلسات ویدئوکنفرانس برای رؤسای ادارات و معاونان آموزش ابتدایی ادارات مناطق چهارده‌گانه استان، تماس با ولی دانش‌آموزان بازمانده یا حضور درب منزل براساس آدرس پستی موجود جهت پیگیری علل بازماندگی از تحصیلی و اتخاذ راهکار مناسب جهت جذب آن‌ها، شناسایی توسط مدیران مدارس بر اساس سوابق تحصیلی برخی از دانش‌آموزان و همچنین برنامه‌ریزی جهت جذب و ثبت‌نام دانش‌آموزان شناسایی‌شده واجد شرایط در سال تحصیلی پیش رو برشمرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار