در آستانه هفته دولت روز پنجشنبه جمعی از اصحاب رسانه استان یزد از مسیر گردشگری آب و سازهای مختلف این مسیر بازدید کردند.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷ 18 August 2022

به گزارش ایرنا، در جریان این بازدید معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای ، مدیر اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذر و پژوهشگران مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی حضور داشتند و توضیحاتی در این خصوص این سازه ها برای خبرنگاران ارائه کردند.

مسیر گردشگری آب شامل هفت منزل(سازه تاریخی آبی) است با همت و همکاری شرکت آب منطقه ای، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و سازمان میراث فرهنگی با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و شناخت تاریخ و فرهنگ مردم یزد و تمدن کاریزی آن تعریف شده است.

این مسیر، هفت منزل آب و زندگی را به نمایش می گذارد و گردشگر می تواند در مسیر گردش آب به راحتی حرکت و از نزدیک با این منازل و کاربرد آن آشنا شود.

مسیر گردشگری آب از میدان تاریخی امیرچقماق و آب انبار آن آغاز شده به موزه تاریخی آب و سرداب آن می رسد. پس از آن دروازه مهریز قرار دارد که غریبخانه ای است جهت پناه دادن در راه ماندگان و مسافران دور و نزدیک، در ادامه مسیر، حمام سنتی شاه کمالیه و مسجد جامع یزد و پایاب آن قرار دارد.

اب رختشوی‌خانه، مقصد بعدی در مسیر گردشگری آب است و درنهایت به آسیاب آبی وزیر که وظیفه تأمین آرد را بر عهده داشته است ختم می شود.

بخشی از سازه های آبی استان یزد مانند قنات زارچ و حسن آباد در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار