معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تاکید کرد؛
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استان یزد بر ضرورت ایجاد و توسعه مراکز رشد و پردیس‌های فناوری در دانشگاه‌ها با مشارکت پارک علم و فناوری استان تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱ 18 August 2022

به گزارش ایسنا، دکتر علی خیرالدین در این نشست با اشاره به ماموریت اصلی این حوزه در زمینه ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری و بهبود ساختارهای زیست‌بوم فناوری با محوریت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، گفت: گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و تعامل با ذی نفعان ملی و بین‌المللی از جمله مهمترین راهبردهای این معاونت در راستای نیل به اهداف و اولویت‌های وزارت عتف در حوزه فناوری است.

وی اهداف این معاونت را راهبری و مدیریت متمرکز پارک‌ها، توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی، توسعه فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها، شبکه‌سازی و ایجاد نظام ملی و نوآوری برشمرد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم، دانشگاه‌ها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد کنند که نیازی به مجوز ندارد، بعد مرکز رشد و بعد پردیس علم و فناوری شکل بگیرد.

دکتر خیرالدین با تاکید بر ایجاد قطب‌های فناوری در پژوهشگاه‌ها گفت: بحث طرح کلان فناوری را باید در پژوهشگاه‌ها شکل دهیم.همچنین با هماهنگی مسئولان استانی و شهرستانی باید مرکز رشد و پردیس‌های دانشگاهی ایجاد شود و از جزء به کل یعنی از مرکز کارآفرینی به پردیس فناوری برسیم.

به گفته وی، تدوین آیین نامه برنامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در وزارت علوم، طراحی و رونمایی از سامانه نان، تهیه پیش‌نویس و تدوین آیین نامه‌های مراکز کارآفرینی و نوآوری طرح گرنت فناوری، طرح دستیار فناوری، طرح ملی نوآوری، طرح تور فناوری، طرح تانا و قطب‌های فناوری و نوآوری در استان‌ها و تهیه پیش نویس نظام ملی نوآوری و فناوری از اهم اقدامات معاونت فناوری وزارت علوم از بدو تشکیل تاکنون است.

وی با بیان اینکه تعامل دانشگاه با پارک اولویت اصلی معاونت فناوری به شمار می‌رود، به طرح «دستیار فناوری» در راستای برقراری تعامل بیشتر بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: براساس این طرح دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فناوری را برای مهارت افزایی به پارک علم و فناوری بفرستند و در این راستا نیز برای دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز به ترتیب مبالغ ۱، ۲ و ۳ میلیون تومان به صورت ماهیانه در نظر گرفته شده است. در این طرح همچنین برای شرکت‌های فناوری که دانشجویان را پذیرش می کنند امتیازهایی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسای دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان استان یزد در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و انتظارات خود از وزارت عتف به ویژه از حوزه معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه پرداختند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار