رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد؛
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به اعتقاد راسخ استان به موضوع پیشگیری از وقوع بحران‌هایی مانند سیل‌های اخیر، از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به صورت علی‌الحساب جهت جبران خسارات سیل‌های اخیر خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹ 17 August 2022

«مجید دهقانی‌زاده» امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایسنا از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به صورت علی الحساب جهت جبران خسارات سیل در استان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای هزینه کرد در فعالیت‌های برنامه ریزی شده توسط ستاد مدیریت بحران استان خبر داد و تصریح کرد: قطعاً پیگیری‌ها برای جبران کامل خسارات از سوی مدیران استان در حال انجام است و ستاد مدیریت بحران کشور و استان کماکان این موضوع را در دستور کار دارد.

وی اهم اولویت‌های هزینه کرد این اعتبار را بازگشایی معابر و راه‌ها، بازگشایی قنوات و ساماندهی برخی سیل بندها در استان ذکر کرد و در عین حال اعلام کرد: در مورد بازسازی و مرمت واحدهای مسکونی آسیب دیده نیز تصمیمات مجزایی اخذ شده و حتی در زمینه تامین وسایل تخریب شده این افراد اقدامات لازم در دستور کار است.

دهقانی‌زاده ضمنا با اشاره به برخی شایعات مطرح شده در مورد رها شدن بخشی از کار آواربرداری‌های سیل اخیر در برخی مناطق استان تاکید کرد: هم استانی های عزیز اطمینان داشته باشند که ماشین آلات و ابزارهای آواربرداری و بهسازی تا آخرین لحظه اقدامات بهسازی و مرمت مناطق آسیب دیده به کار خود ادامه خواهند داد و حتی در زمینه خسارات بخشهای اقتصادی مانند تلف شدن دام ها و احشام مردم نیز تدارک پرداخت تسهیلات بلاعوض یا ارزان قیمت در دستور کار است.

رئیس سازمان مدیریت استان اظهار کرد: موضوع تغییر اقلیم و امکان بارش‌های موسمی یک اصل کلی است که باید از سوی مردم و مسئولان پذیرفته و براساس آن برنامه ریزی شود ولی متاسفانه تاکنون برای خیلی‌ها باورپذیر نبوده و اغلب آن چنین پدیده‌هایی را چند صد ساله می‌دانستند ولی بلایای طبیعی اخیر نشان داد که این بلایا می‌توانند پدیده‌هایی چند صد روزه نیز باشند.

وی ادامه داد: سیل مردادماه علی رغم تلاشهای صورت گرفته پس از سیل اردیبهشت ماه در استان و اقدامات ترمیمی در مورد سیل‌بندها به وقوع پیوست ولی قطعاً اگر همین اقدامات نیز انجام نشده بود با توجه به حجم سیل تابستانی یزد شاهد خسارات به مراتب بیشتری در استان بودیم.

وی گفت: به همین دلیل نیز اعتقاد راسخ داریم که هر یک ریالی که برای پیشگیری از وقوع چنین بحرانهایی مانند سیل اخیر از طریق انجام اقداماتی مانند آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شود، هزاران برابر جهت کاهش خسارات موثر خواهد بود لذا به هم استانی‌هایمان اطمینان می‌دهیم که موضوع پیشگیری به عنوان یک اصل در دستور کار مدیران استان قرار دارد و در این رابطه از تمام ظرفیت‌ها استان استفاده خواهیم کرد تا قبل از شروع فصل بارشی جدید اقدامات لازم برای مواجه با چنین حوادثی در استان فراهم شود.

دهقانی‌زاده خاطرنشان کرد: البته باید اهتمام داشت نظر به این که در سالیان گذشته اقدامات استانی در حوزه مدیریت سیل در استان انجام نشده یا حداقلی بوده است، هم محدودیتهای زمانی و هم محدودیتهای اعتباری، پیشگیری در این حوزه را به صورت یک باره ناممکن خواهد کرد ولی تمام تلاش خود را در این حوزه دنبال می‌کنیم.

وی در مورد جبران خسارات سیل‌های امسال در استان نیز یادآور شد: با توجه به تمام محدودیتهای مالی دولت، موضوع جبران خسارات سیل به عنوان یک اصل ضروری در دستور کار مدیران کشوری و استانی است ولی حجم سیل‌های تابستانی که چندین استان کشور را به طور همزمان درگیر خود ساخته به اندازه‌ای است که انتظار این که بتوان به طور همزمان تمام این خسارات را جبران کرد، اشتباه و نیاز به سپری شدن زمان منطقی برای جبران آنها براساس اولویت است.

وی گفت: هر چند استان در جریان جبران خسارات سیل اردیبهشت ماه در یزد به صورت مجددانه اقداماتی را در دستور کار داشت و تمام منابع موجود اعم از منابع دولتی، نهادهای حمایتی و خیرین و سایر بخشهای مربوطه در این راستا بکار گرفته و برای رفع خسارات زیربنایی و زیرساختهای بزرگ استان بسیج شده بود ولی متاسفانه سیل دوم در مردادماه باعث شد تا مشکلات خسارات هر دو سیل در یک قالب مورد پیگیری باشد و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، جمع‌بندی نهایی خسارات هر دو سیل به مدیریت ستاد بحران کشور ارسال شده و در سیکل فرایندی جبران خسارت قرار گرفته است لذا باید منتظر شد تا بعد از جمع بندی این ستاد از خسارات سیل تمام استانهای درگیر این بحران و ارسال به وزارت کشور، جهت جبران خسارات وارده دستورات لازم به سازمان برنامه و بودجه اعلام و براساس اولویت‌های موجود مصوب هیات وزیران، جهت اجرا به استانهایی نظیر یزد ابلاغ شود.

دهقانی‌زاده در پایان نیز تاکید کرد: مردم استان اطمینان داشته باشند که مدیریت ارشد کشور و همچنین مدیران استان از تمام منابع و توان موجود برای پرداخت خسارات سیل در کمترین زمان ممکن استفاده خواهند کرد و تاکنون نیز از هر مقام تاثیرگذاری در این حوزه برای بازدید از خسارات سیل در استان دعوت شده یا جلسات هماهنگی با آنها برگزار شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار