معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در یزد:
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور فرهنگ را یکی از عوامل مهم در ساختن انسانهای دانش بنیان خواند و گفت: احیای کارخانه نوآوری درخشان یزد پس از حدود ۹۰ سال و تغییری که در ساختار اکوسیستم استان بازی خواهد کرد، حائز اهمیت است.
کد خبر: ۱۰۶۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶ 16 August 2022

«سورنا ستاری» امروز سه شنبه در مراسم افتتاح کارخانه نواوری درخشان یزد ضمن ابراز خرسندی از تبدیل این مجموعه به نمادی از اقتصاد نوین پس از ۹۰ سال، اظهار کرد: آن چیزی که انسان دانش‌بنیان را می‌سازد، فرهنگ است و یزد در این باره از تمدنی کهن با مردمانی سختکوش برخوردار است.

وی افزود: تمام کارخانجات بزرگ دنیا دارای این ویژگی هستند که از یک مکان کوچک با وام و تسهیلات خرد و زحمات فراوان به جایگاه کنونی خود رسیده‌اند و اینها از خصوصیات مردمان کویر است.

ستاری با اشاره به ابداعات وزین شکل گرفته در این استان کم بارش یزد برای تامین آب مورد نیاز مردمانش از گذشته، گفت: باید این سبقه تاریخی و کارآفرینی یزدیها به سمت اقتصاد نوین سوق داده شود.

وی تاکید کرد: خام فرشی در این استان معدن‌خیز نباید با وجود افراد تحصیل کرده‌ای که در این حوزه در استان داریم، جایگاهی داشته باشد لذا اگر این فرهنگ در استان شکل بگیرد، نخبگان استان به داخل استان فراخوانده خواهد شد.

ستاری با اشاره به صدرنشین همواره یزدیها در قبولی کنکور، گفت: چرا باید نخبگان استان به خارج از استان عزیمت کنند لذا باید محیطی فراهم شود و اماکنی مانند کارخانه نوآوری درخشان نیز نمونه همین زیرساختها برای جذب این جوانان و تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: گر فرهنگ قدیم یزد را بتوانیم احیاتر و تقویت کنیم، اتفاقات خوبی در استان خواهد افتاد و خواهیم دید که دانشگاه های استان به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل خواهند شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه باید جزوی از نظام کارآفرینی در استان شود و این موضوع در دانشگاه‌های استانهایی ماندند یزد تقویت شود.

وی گفت: احیای این کارخانه پس از حدود ۹۰ سال و تغییری که در ساختار اکوسیستم استان بازی خواهد کرد، برای ما حائز اهمیت است.

«مهران فاطمی» استاندار یزد هم ارزش راه‌اندازی این طرح را به دلیل ماهیت فعالیت آن بالاتر از افتتاح چندین واحد صنعتی خواند و گفت: این واحد نه با ساخت ساختمانی جدید بلکه با مرمت یک فضای صنعتی قدیمی ایجاد شده است که جای قدرددانی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: بارها تاکید داشته ایم که یزد نوین برای سرعت گرفتن در مسیر توسعه به دو بال نواری و فناوری و بال گردشگری نیاز دارد که هر دو موضوع، در این طرح مبرهن است.

«علی خیرالدین» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست از انعقاد تفاهم نامه وزارت علوم با معاونت جهادکشاورزی برای ره اندازی دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی خبر داد و گفت: ایجاد ۱۰ دهکده در سطح کشور مد نظر است و امروز امیدواریم شاهد به انجام رساندن یکی ازاین دهکده‌های قناوری کشاورزی با مشارکت جهاد کشاوریی و پارک علم و فناوری برای آینده باشیم.

وی همچنین با اشاره به اولین پردیس دانشگاهی در دانشگاه یزد، در این رابطه از واگذاری ۲۵ هکتار از زمین‌های دانشگاه یزد برای راه اندازی این پردیس و استقرار واحدهای فناور با مشارکت پارک فناوری یزد باشیم.

«علی وحدت» رئیس هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفائی کشور نیز در این مراسم افتتاح عنوان کرد: با توجه به جایگاه علم و فناوری در یزد خواستار استفاده از ظرفیتهای دانش بنیانها به عنوان پایلوت در یزد شد.

وی راهکار این اقدام را ایجاد منابع خواند و با اشاره به ظرفیت اعتباری خوبی که در این رابطه وجود دارد، از معاونت علمی رییس جمهوری خواست تا یزد به عنوان نمونه کشوی در این رابطه مورد اهتمام قرار گیرد.

فاز اول کارخانه نوآوری درخشان امروز سه شنبه با حضور «سونا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

برای تکمیل فاز اول این کارخانه تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منابع استانی و سهامداران هزینه شده است.

این اعتبار به مرمت و تجهیز بنای قدیمی کارخانه درخشان اختصاص یافته و بای تکمیل موتورخانه و تاسیسات این کارخانه نیز به بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

در فاز اول کارخانه نوآوری درخشان یک سالن ۴ هزار متری، فضای اداری و محوطه بیرونی که با توجه به نیازهای فعلی مرمت و تجهیز شده است، به بهره برداری رسید.

فضای آماده شده کنونی به فضای کار اشتراکی و شتاب دهنده ها تخصیص داده شده است.

گفتنی است، کارخانه درخشان یزد توسط حسین علی هراتی از تجار یزدی در سال ۱۳۱۲ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون ریال تاسیس شد، محصولات این کارخانه پارچه‌های پشمی، فاستونی، گاواردین، پتو و سایر منسوجات بود که از این میان پتو و فاستونی درخشان به دلیل مرغوبیت بالا در سطح کشور مشهور و مشتریان پروپا قرصی داشت. این کارخانه تا حدود سال ۱۳۷۰ نیز مشغول به کار بود تا این که در اثر فرسودگی دستگاه‌ها به‌ ناچار تعطیل شد و سازمان ملی زمین و مسکن آن را تملک کرد، بناهای موجود این کارخانه شامل دو سالن بزرگ و نمای سردر آن است که در گذر زمان دچار آسیب و فرسودگی شده و به همت پارک علم و فناوری یزد در حال بهسازی و بازسازی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار