کارگاه زرتشتی­‌دوزی یا سوزن‌دوزی سنتی زنان زرتشتی یزد با حضور ۱۵ نفر از علاقه مندان روز شنبه در تفت برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ 13 August 2022

به‌گزارش ایرنا، سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد هدف از برگزاری این کارگاه را آموزش، ترویج و توسعه رودوزی‌های سنتی بیان کرد و افزود: زرتشتی‌دوزی نوعی دوخت با نخ‌های رنگی بسیار ظریف ابریشمی بر روی پارچه‌های ریزبافت است که رنگ‌های مورداستفاده در این هنر دستی، روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است.

عبدالمجید عربی افزود: نقش‌های متنوعی در سوزن‌دوزی زرتشتی به کار می‌رود، نقوش گیاهی مانند درخت زندگی، درخت سرو، سرو خمیده، گل میخک، نقوش حیوانی نظیر طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی مانند مربع و دایره که به صورت بسیار ریز بر روی پارچه دوخته می‌شود، طوری که کوک‌های آن به‌سختی قابل‌مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: در این کارگاه آموزشی چهار ساعته، هنرجویان با انواع طرح‌ها و نقش‌های این صنعت دستی که پیشینه آن به‌پیش از اسلام بازمی‌گردد، آشنا شدند.

زرتشتی دوزی شامل نگاره ها و نمادهای ویژه ای است که هر کدام ریشه در باورهای ایرانیان و زرتشتیان دارد و نخ مورد استفاده در زرتشتی دوزی ابریشم تابیده طبیعی است، و برای اولین بار شواهد این هنر در آثار به جا مانده از دوران ساسانیان یافته‌ شده است، در قدیم به هنر زرتشتی دوزی «گل و نقش» می‌گفتند و بیشتر در یزد رواج دارد.

از جمعیت استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان یزد حدود ۶ هزار نفر را زرتشتیان تشکیل می دهند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: سوزن‌دوزی ، تفت ، کارگاه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار