مسئول زیارتگاه پیرنارکی مهریز یزد گفت: برای سومین سال متوالی و به دلیل موجب جدید کرونا، آیین زرتشتیان در این مکان در شهرستان لغو شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷ 02 August 2022

بهروز جراح روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آیین همه ساله از ۱۲ مرداد به مدت پنج رور با حضور زرتشتیان مقیم ایران و برخی کشورها با برنامه‌های خاص در زیارتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز برگزار می‌شد.

وی با اشاره به اینکه آیین مذهبی زرتشتیان در پیرنارکی امسال به دلیل موج جدید کرونا و برای پیشگیری از آن لغو شد ادامه داد: در این برنامه کشوری فعالیت‌های مختلف خاص شامل سخنرانی و معرفی برگزیدگان صورت می‌گرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: در تقویم زرتشتیان یک ماه که ‎۳۰روز است هر روز به یک اسم خاص نامیده می‌شود و در زیارتگاه پیرنارکی علاوه بر اجرای برنامه‌های مذهبی به دانشجویان و دانش آموزان برتر زرتشتی جوایزی اهدا می‌شود.

جراح از دیگر برنامه‌های مهم این آیین را در زیارت پیرنارکی مهریز ، معرفی زوج‌های جوان به زائران اعلام و گفت: در این مراسم آنها در حالی‌ که به هم کیشان خود شیرینی تعارف می‌کنند آغاز زندگی مشترک خود را اعلام و جشن می‌گیرند.

پیر نارکی یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است که در ‎۲۰ کیلومتری شمال غربی مهریز و در دامنه یک کوه کم ارتفاع به همین نام قرار دارد و از آن چشمه آبی جاری است.

در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود ‎۷۵ اتاق که اصطلاحا به آن خیله می گویند برای اسکان زائران ساخته شده است و به اعتقاد زرتشتیان این کوه محل غیبت ناز بانو شاهزاده یزدی است.

به باور زرتشتیان وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس رهسپار یزد گردید و سرانجام در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز غیب شد.

زرتشتیان استان یزد دارای زیارتگاه‌های متعددی هستند که از جمله آنها پیرنارکی، پیر سبز، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیرالیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ را می‌توان نام برد.

زرتشت در‎۳۶۰۰سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام غدو متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت و زرتشتیان بر این باورند که وی در سن ‎۳۰سالگی از طرف اهورا مزدا به پیامبری انتخاب و در ‎۷۷سالگی در آتشکده شهر بلخ بدست توربراتور کشته شد.

معتقدان به آیین زرتشت در جهان حدود ‎۱۵۰هزار نفر تخمین زده می‌شوند که از این تعداد‎۳۰هزار نفر در استان‌های یزد، کرمان، فارس، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند.

افزون بر ۶ هزار نفر از این تعداد در استان یزد ساکن‌اند.

شهرستان مهریز با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: زرتشتیان ، کرونا ، آیین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار