مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گفت: از ۴۰ هزار رزمنده که در دوران هشت سال دفاع مقدس از این استان در جبهه‌های جنوب و غرب کشور حضور داشتند تاکنون خاطرات چهار هزار نفر آنها به مدت هفت هزار و ۵۰۰ ساعت ضبط و بخشی مکتوب شده است .
کد خبر: ۱۰۵۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹ 08 July 2022

سرهنگ منصور زارع روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکی از مهمترین ماموریت‌های این اداره‌کل، حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است افزود: جمع‌آوری خاطرات به رغم اهمیت موضوع هنوز مغفول مانده و باید با همکاری رزمندگان اقدام بهتر و جدی‌تری انجام شود.

وی با بیان اینکه در این خصوص رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برای بیان خاطرات می‌توانند به تمامی نواحی مقاومت بسیج و همچنین این اداره‌کل در جوار پارک آزادگان یزد مراجعه کنند ادامه داد: جمع‌آوری خاطرات و انتقال آن به مردم به خصوص جوانان مروج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت است.

این مسئول توضیح داد: بعد از جمع‌آوری خاطرات اگر تعداد آنها برای یک رزمنده قابل توجه باشد در قالب یک کتاب مجزا و اگر یک خاطره و تعداد محدود باشد با خاطرات دیگر همسنگران در یک کتاب چاپ و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

زارع یادآور شد: برای جمع‌آوری خاطرات رزمندگان و انتقال و انعکاس آن در قالب کتاب یا بهره‌گیری از فضای مجازی به همکاری آنها و همچنین خانواده، دوستان و همسنگران بسیجی نیاز است .

وی از دیگر اقدامات مهم و اساسی این مجموعه را چاپ و انتشار کتاب در حوزه ایثار و شهادت با همکاری دلسوزان، نهادها، تشکل‌ها و عموم علاقه‌مندان ذکر کرد که تاکنون در این خصوص فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است .

چاپ و انتشار ۶۴ عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت در سال ۱۴۰۰

این مسئول بیان کرد: در سال گذشته ۶۴ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت در سطح استان چاپ و منتشر و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت و در سه ماهه اول امسال تاکنون ۱۷ عنوان کتاب و این روند ادامه دارد.

زارع از دیگر کارهای مهم و قابل توجه این اداره‌کل را، شناسایی نویسندگان نوقلم برای همکاری در تهیه و انتشار کتاب‌های مورد نیاز ذکر کرد که از وجود آنها استفاده شده و زمینه جلب همکاری سایر علاقه‌مندان وجود دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون با همکاری بخش‌های مختلف و اطلاع‌رسانی، ۵۰ نویسنده نوقلم شناسایی شدند که با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همکاری دارند و دیگران نیز می‌توانند همراهی داشته باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد بیان کرد: قبل از چاپ و انتشار کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت با حضور کارشناسان این بخش مهم نسبت به نقد کتاب‌ها اقدام و سپس در صورت ضرورت ضمن رفع معایب چاپ و منتشر می‌شود.

زارع گفت: بعد از چاپ هر عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت در یزد تعدادی برای نگهداری و استفاده مناسب اقشار مختلف تحویل کتابخانه مرکزی و همچنین در این اداره‌کل موجود است .

وی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یک رسالت بزرگ ملی و دینی همه اقشار جامعه و فعالان فضای مجازی و رسانه‌های گروهی ذکر کرد که هرچند در این خصوص اقداماتی صورت گرفته ولی نیاز به همکاری و تلاش بیشتر است .

چاپ و انتشار ۶۰۰ عنوان کتاب بعد از دفاع مقدس تاکنون در یزد

بعد از دفاع مقدس تاکنون بیش از ۶۰۰ جلد کتاب در این حوزه با همکاری رزمندگان بسیجی و سپاهی و پیگیری نویسندگان مختلف در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس در استان یزد چاپ شده است.

بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهید شدند و بقیه در جبهه‌های نبرد به شهادت رسیدند.

در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، بیش از ۳۳ هزار دانش‌آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به شهادت رسیدند.

در این دوران ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه‌های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار