سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از میان رفتن دام‌های بیمار، سلامتی انسان را نیز تهدید می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۵۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ 06 July 2022

«سعید امیدسالاری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به مناسبت روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان‌، اظهار کرد: منظور از نام‌گذاری گروهی از بیماری‌ها، تحت عنوان بیماری مشترک انسان و دام یا همان زئونوزها، ایجاد یک مسئولیت حرفه‌ای مشترک بین پزشکان و دامپزشکان است.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه تصریح کرد: پزشکان و دامپزشکان با همکاری در زمینه تحقیقات و کنترل بیماری‌های فوق می‌توانند گام‌های مؤثری در تأمین بهداشت عمومی جامعه انسانی بردارند.

امیدسالاری در ادامه درباره اهمیت این بیماری‌ها اذعان کرد: بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان، فصل مشترک دو حرفه پزشکی و دامپزشکی است که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی و دامی دارای اهمیت بسزایی است.

وی با بیان اینکه انسان سالم نقش اساسی و پایه‌ای در سلامت جامعه بشری دارد، افزود: نام این دسته از بیماری‌ها نمایانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک به عهده دامپزشکان و پزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این‌گونه بیماری‌ها است؛ چراکه این بیماری‌ها علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از میان رفتن دام‌های بیمار، سلامتی انسان را نیز تهدید می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: هدف از این نام‌گذاری، آگاه‌سازی آحاد جامعه و گروه‌های شغلی در معرض ابتلا به این بیماری‌ها است که نقش مهمی در زمینه کنترل بیماری‌های زئونوز دارد.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه تصریح کرد: بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان در اصل از گروه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند که مهم‌ترین آن‌ها در ایران، تب مالت، سالک، هاری، سیاه‌زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است. ضمن اینکه نباید خطر ورود بیماری‌های دیگر مانند جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان و غیره را نادیده گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار