رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر از آغاز مرمت خانه باغ تاریخی سلمانی متعلق به دوران قاجار در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵ 05 July 2022

«مهدی جمالیان» در مورد این خبر گفت: این خانه باغ قدیمی در بافت تاریخی روستای صدرآباد رستاق و در مجاورت مسجد جامع روستا، در زمینی به مساحت شش هزار مترمربع بنا شده است.

وی ادامه داد: عمارت اصلی این بنا که متعلق به دوران قاجار است، در ضلع شمالی باغ در مساحتی بالغ‌ بر ۸۰۰ مترمربع با پلانی مستطیل شکل و در دو طبقه از خشت و گل بنا شده است.

جمالیان با اشاره به این که این خانه دارای سه ورودی در ضلع شمالی، هشتی، تالار، بالاخانه، اتاق‌های متعدد و راهرو میانی است، اضافه کرد: از ویژگی‌های این خانه تاریخی، نسبت به دیگر خانه‌های روستا و حتی روستاهای دیگر بخش رستاق، نقشه ساخت آن، اتاق‌ها و فضاهای متعدد از جمله هشتی، مطبخ، راهروها و ایوان، دوطبقه بودن و اجرای بنا با مصالح کاملاً سنتی و سقف‌های طاق و تویزه‌ای و معماری خاص این بنا است.

وی مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این خانه باغ را اندود کاه‌گل بدنه‌ها و آجرفرش کف عنوان کرد و افزود: این طرح با مشارکت مالک بنا انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان،‌خانه باغ تاریخی سلمانی به شماره ۲۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار