رئیس اداره آبفا بافق، طرح‌ اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده و تجهیز دو حلقه چاه را از برنامه های اولویت دار سالجاری دانست و گفت: با این اقدام از هدر رفت ۳۰ لیتر آب برثانیه در این شهرستان بیابانی و خشک و گرم جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱ 03 July 2022

جواد فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدررفت آب را ۲۰ درصد اعلام و افزود: از ابتدای سالجاری چهار کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه توزیع، ۱۲ کیلومتر خط انتقال در شهر و روستا و توسعه شبکه شهری و روستائی انجام شد.

وی به قدمت چاه‎های آب اشاره و افزود: با توجه به قدمت بالای برخی از چاه‎ها، آب دهی آن ها کاهش یافته که علت آن ناشی از تاثیرات خشکسالی، انسداد و فرسوده بودن لوله‌های جدار ( لوله فولادی بدون درز) است.

به گفته وی، هم اینک ۲۴ حلقه چاه در دشت های قطرم و صدرآباد و بخشی از آب انتقالی که توسط شرکت سنگ آهن مرکزی از یزد به بافق انجام می شود( ۱۵۰ لیتر برثانیه) آب شرب شهرستان بافق را تامین می کند ضمن اینکه مصرف پیک روزانه آب در فصل تابستان بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ لیتر بر ثانیه است.

این مسئول علت کاهش دبی آب چاه‎های منطقه را خشکسالی پی در پی، انسداد و فرسوده بودن لوله های جدار عنوان و تصریح کرد: برای تامین آب شرب پایدار و با کیفیت لازم است نسبت به جابجایی مکان برخی از چاه‌ها و حفر چاه جدید با نظر کارشناسان خبره اقدام شود.

وی جیره بندی آب در روستاهای دهستان کوشک را از ابتدای فصل تابستان امسال اعلام و بیان کرد : وضعیت تامین آب در مناطق روستایی به دلیل فقر منابع مشکل است و علت اینکه در اغلب روستاها از آب شرب برای فضای سبز منازل استفاده می کنند، این اقدام به صورت نامتعارف مشکلات عدیده برای تامین و توزیع آب شرب مشترکان این مناطق ایجاد کرده است.

فلاح با اشاره به اینکه ۳۰ درصد آب شهربرای مصرف کولر در هوای گرم بافق است افزود: با وارد آب چاه های جدید در مدار، اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده،ایجاد رینگ شهری وتعویض لوله های نامناسب، ۳۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب شهرستان افزوده می شود.

این مسئول از بهره برداری یک باب مخزن به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه حجم ذخایر آب شهرستان هم اینک ۳۳ هزار مترمکعب است خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته یک دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت ۲ هزار مترمکعب راه اندازی که آب با EC۲۸۰۰ ( سختی آب)وارد دستگاه می شود و بر اساس قراردادی که صورت گرفته با EC۷۵۰ در اختیار مردم قرار می گیرد.

به گفته رئیس اداره آبفا بافق، در حال حاضر آبی که مشترکین مصرف می کنند با آب انتقالی، چاه‎ها و دستگاه آب شیرین کن جمعا با EC۱۴۵۰ در اختیار مردم قرار دارد.

وی اضافه کرد: تعداد تانکرسیار برای آبرسانی به روستاهای هدف در سال گذشته یکهزار و ۲۱ مورد بود و اکیپ اتفاقات شهرستان هم ۲ هزار و ۱۰۰ مورد حادثه که مربوط به شبکه، خط انتقال و انشعابات مشترکین بود، مرمت و بازسازی کرده است.

وی تاکید کرد: مشترکین برای صرفه جویی در مصرف آب از اقلام کاهنده مصرف از جمله سردوش هایی که آب وهوا را با هم مخلوط و باعث فشار بیشتر حتی در مناطقی که افت فشار دارند می شود استفاده و پلاتر برروی شیرهای دستشوئی و ظرفشوئی که عملکرد آنها هم با مخلوط آب و هوا است نصب کنند.

رئیس آبفای افزود: عواملی از جمله اجرای شبکه گاز، شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و وجود قنات های داخل شهر که در حال حاضر بدون آبدهی و نشست زمین است در بعضی از مناطق باعث شکستگی لوله ها نیز شده که ضرورت اصلاح شبکه برای جلوگیری از هدر رفت آب را در اولویت کارهای این اداره قرار داده است.

وی ساخت یک باب مخزن به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای شبکه برق به طول ۷۵۰ متر را از اقدامات سال گذشته اداره آبفا شهرستان بافق اعلام کرد.

تعداد مشترکان آب در شهرستان۳۲ هزار است که ۹ هزار و ۵۰۰ اشتراک مربوط به ۷۲ روستا و بقیه شهری است.

مرکز این شهرستان ۵۲ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: بافق ، آبفا ، خشکسالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار