نماینده یزد در بازدید از ایسنا:
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم رسانه‌هایی مانند ایسنا در جهاد تبیین، گفت: ایسنا باید جامعه را به آینده‌ای روشن رهنمون کند.
کد خبر: ۱۰۵۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰ 03 July 2022

«محمدصالح جوکار» در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در یزد با اشاره به این که جهاددانشگاهی یک نهاد چند منظوره است که نگاهی همه جانبه به مسائل دارد، گفت: یکی از دستاوردهای مهم و موفق جهاددانشگاهی ورود به حوزه رسانه‌ و ایجاد خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا است که می‌تواند نقش مهمی را در جهاد تبیین ایفا کند.

وی افزود: باید رسانه‌ها دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مردم بیان کنند و جایگاه کنونی عرصه‌های مختلف در انقلاب اسلامی را با وضعیت این بخشها در رژیم گذشته مقایسه کنند چرا که امروز دشمن به دنبال ایجاد دو دستگی و تفرقه افکنی بین دولت و ملت و القاء یاس و ناامیدی در جامعه است.

جوکار با بیان این که ایسنا باید جامعه را به آینده‌ای روشن رهنمون کند، گفت: ملت ایران تلاش دارد با عزت و سربلندی سرزمین خود را بسازد ولی متاسفانه دشمن با ایجاد تحریم‌های اقتصادی از یک سو و عملیات روانی از سوی دیگر، سعی دارد مردم را نسبت به انقلاب و کشورمان بی‌تفاوت کند که این موضوع بسیار خطرناک است و باید در قالب جهاد تبیین نسل امروز و آینده کشورمان را تقویت کنیم و آینده کشورمان را نشانه بگیریم.

وی همچنین بر اطلاعرسانی صریح، روشن و شفاف،‌ ایجاد جریان آزاد رسانه‌ای، مدیریت و شفاف‌سازی برخی اخبار کذب فضای مجازی از سوی رسانه‎های رسمی مانند ایسنا تاکید کرد.

نماینده مردم یزد در مورد وضعیت اقتصادی امروز بازار نیز عنوان کرد: جراحی اقتصادی، مردمی کردن یارانه‌ها یا به عبارتی حذف ارز ترجیحی از ابتدای زنجیره تامین کالاهای اساسی و اختصاص به مصرف‌کننده در آخر این زنجیره مورد تایید تمام اقتصاددانان بود چرا که همگی می‌دانستند داشتن اقتصاد سالم با ادامه روند گذشته توزیع یارانه‌ها و نرسیدن آن به دست جامعه هدف، اشتباه است لذا دولت و مجلس برای انجام این تغییر اتفاق نظر داشتند.

وی با مهم خواندن نحوه اجرای این طرح و ساز و کار در نظر گرفتن به این منظور، گفت: بخش زیادی از وقت چند ماهه مجلس در زمان تصویب لایجه بودجه به ویژه در کمیسیون تلفیق نیز به همین موضوع اختصاص یافت و نگرانی‌ها در مورد کاهش عواقب اجرای آن مطرح شد لذا اعتباری از سوی مجلس در اختیار دولت قرار گرفت منتها قرار بود برای این منظور کالابرگ دیجیتالی یا غیردیجیتالی در اختیار مردم قرار دهد.

جوکار نبود ساز و کارهای روشن برای اجرای این طرح و اقدام نکردن دولت در مورد تهیه کالابرگ که منجر به پرداخت یارانه نقدی چهار قلم کالا مشمول طرح را علت بروز وضعیت کنونی در بازار و گران شدن سایر اقلام دانست.

وی معتقد است که افزایش نقدینگی و مشکل تامین افزایش حقوق‌ها در کنار نقدینگی موجود در بازار از یک سو و افزایش غیرمجاز قیمت برخی اقلام دیگر را علت نابسامانی حاکم بر بازار و افزایش 30 تا 40 درصدی گرانی‌ها بوده است.

وی با اشاره به مدیریت خوب دولت و عاملیت مطلوب بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، گفت: پیش بینی می شود با حفظ ثبات ارزش پول ملی می‌توان برای مدتی تورم در بازار را کنترل کرد هر چند در برخی اقلام مانند غلات به دلیل افزایش قیمت جهانی باید کنترل بازار داخلی از طریق اختصاص یارانه توسط دولت اقدام شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد انتقال مخازن سوخت شرکت فراوردهای نفتی استان به خارج از منطقه مسکونی، گفت: قطعاً وجود بسیاری از مراکز در کنار مناطق مسکونی برای شهروندان تهدید آفرین است که در یزد می توان به مخازن ذخیره سوخت، کنارگذر پرتردد شهر یزد که بین بخش صنعتی و مسکونی فاصله انداخته و نیز قرار گرفتن خط راه آهن در داخل شهر و مسئله جایجایی خطوط ریلی قطارهای باری و همچنین واگذاری بخش‌هایی از مسیل‌های‌ شهر اشاره کرد.

وی تاکید کرد: البته برای رفع این تهدیدها باید برنامه داشت و از آنجایی که نمی‌توان یک دفعه در خصوص آنها اقدام کرد باید با برنامه و براساس اولویت در مورد آنها عمل کرد هر چند تصمیم گیری برخی از آنها توسط مدیریت شهری و برخی نیاز به تصیمات ملی دارد.

جوکار راجع به مناقشه ایجاد شده راجع به جاده گازی در اراضی دانشگاه یزد نیز عنوان کرد: شهر یزد دارای یک نقشه جامع شهری و یک نقشه تفضیلی است که باید معیار و ملاک اجرای طرح‌های شهری قرار بگیرد.

وی با بیان این که همواره باید از عمل کردن برخلاف قانون برحذر باشیم، خاطرنشان کرد: به طور کلی باید تعارض منافع را حتی الامکان در سطوح پایین جامعه برطرف و ریشه‌کن کنیم تا در سطوح بالاتر و کلان کشور بر اجرای قوانین تاثیرگذار نباشد و در همه حال منفعت مردم لحظ شود.

نماینده مردم یزد در بخش دیگری از این بازدید ضمن استماع گزارشی از فعالیتها و دستاوردهای چهاددانشگاهی استان، با بیان این که خوشبختانه جهاددانشگاهی یزد در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، گفت: فلسفه وجودی جهاددانشگاهی پرداختن به اموراتی است که انجام نشده و نمی‌توان بدون جهاددانشگاهی انجام داد.

وی نقش جهاددانشگاهی را نقش بی بدیلی خواند و افزود: محیط دانشگاه‌های هنوز به سمت کارهای پژوهشی منتج به نتیجه و تولید محصول شود، سوق نیافته و هرچند در سالهای اخیر با ایجاد شرکتهای دانش بنیان شاهد سمت و سو گرفتن فعالیتهای تحقیقاتی در این جهت هستیم ولی در واقع جهاددانشگاهی آغازگر مسیر تجاری سازی علم در کشور بوده است.

وی با اشاره به اقدامات و دستاوردهای بسیار موثر جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: البته انتظار ما از جهاددانشگاهی، حفظ همان حط و جهت گذشته است به عبارتی اگر در آموزش و ارائه خدمات تخصصی فعالیت دارد ولی نباید از وظیفه اصلی خود و اقدامات پژوهشی باز بماند چرا که زنده بودن جهاددانشگاهی منوط به انجام همین فعالیتهای پژوهشی منحصربفرد در کشور است.

جوکار در پایان ضمن تاکید بر این که تولید علم باید به منظور ایجاد محصول و ثروت باشد، گفت: جهاددانشگاهی باید به لحاظ مالی و امکانات به نحوی حمایت شود که بتواند کارهای تحقیقاتی و پژوهشی خود را با توان بالا دنبال کند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ایسنا ، نماینده ، بازدید ، تورم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار