رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که رصدخانه مهارت و نظام صلاحیت حرفه‌ای پبش‌برنده نظام آموزش مهارتی کشور خواهد شد، از عملیاتی شدن این حوزه تا پایان سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴ 29 June 2022

«عرفان خسرویان» امروز چهارشنبه هشتم تیرماه در جریان سفر به یزد به خبرنگاران گفت: آموزشهای فنی و حرفه‌ای برخلاف آموزشهای نظری بسیار هزینه‌بر و گران هستند و این در حالیست که سرانه بودجه کنونی آموزش دانشجویان مهارتی حدود یک سوم دانشجویان نظری است لذا یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه، اصلاح این سرانه و افزایش آن تا دو برابر سرانه دانشجویان نظری است.

وی این سرانه را در حال حاضر برای دانشجویان مهارتی ۸۵۰۰ تومان در روز و برای دانشجویان آموزشهای نظری حدود ۲۱ هزار تومان ذکر کرد و گفت: افزایش این سرانه نقش تاثیرگذاری در تحقق اهداف برنامه ششم توسعه که ۳۰ درصد آموزش‌ها باید به صورت مهارتی باشد، خواهد داشت.

خسرویان اصلاح این سرانه را به معنای ارتقای کیفیت آموزشهای مهارت خواند و افزود: در همین راستا گفتمان با بخشهای کلان مرتبط در کشور را در دستور کار داریم.

وی موضوع مهم دیگر را به روز رسانی تجهیزات و کارگاه‌های مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای کشور خواند و این مهم را نیازمند تخصیص اعتباری حدود پنج هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در حال رایزنی برای تامین این اعتبار هستیم.

این مسئول یکی از اقدامات مدنظر در نقشه راه تحول دانشگاه را اهتمام به زنجیره‎های قبل و بعد از اموزش دانست و عنوان کرد: این امر نیازمند تدوین اطلاس نظام شغلی و مهارتی کشور و ترند کردن این بخش در دنیاست چرا که در صورت بی توجهی به این حوزه شاید برخی آموزش‌های مهارتی امروز در دهه‌های آینده کارایی لازم را نداشته باشد.

وی افزود: در همین راستا سه مقوله نظام صلاحیت حرفه‌ای، طبقه‌بندی مشاغل و نظام رصد مشاغل و مهارتها در قالب ایجاد رصدخانه مهارت را در برنامه تحولی دانشگاه مورد اهتمام داریم و در نظر داریم این موارد را تا پایان سال آینده راه اندازی کنیم.

وی ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با نهادهای مرتبط با حوزه‌های مهارتی را حائز اهمیت خواند و گفت: در صورت نبود این تعامل ممکن است بسیاری از آموزش‌های مهارتی هیچ همگرایی با مشاغل آینده نداشته باشد و فعالیت در زمینه آموزشهای مهارتی نتیجه‌بخش نباشد.

خسرویان در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور دارای ۱۸۱ مرکز با ۱۸۰ هزار دانشجو است که ۱۵۰ رشته گوناگون و ۱۵۰ مهارت در قالب ۲۵۰۰ کد رشته در سراسر کشور آموزش می‌بینند.

وی با بیان این که پنج حوزه پیشران را برای آینده دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظر داریم، عنوان کرد: برنامه‌های دانشگاه حول همین حوزه‌ها در حال طراحی و اجراست که یکی از آنها «نظام طراحی و ساخت» و از دیگر این حوزه‌های پیشران، «لجستیک، زنجیره تامین و حمل و نقل»، «انرژی‌های تجدیدپذیر»، «بیوتکنولوژی، مهندسی زیستی و برنامه های متربط با کشاورزی» و «علوم اجتماعی و علوم انسانی» هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در پایان تاکید کرد: فهم ما از نظام مهارتی صرفا آموزشهای سخت و ماشینی نیست بلکه تلاش داریم در حلقه‌های میانی این بخشهای اموزشی نیز تربیت نیروی تکنسین را داشته باشیم.

گفتنی است؛ دانشگاه فنی و حرفه ای استان یزد دارای ۱۰ هزار دانشجو در رشته های مختلف مهارتی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار