رئیس کل دادگستری یزد در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛
رئیس کل دادگستری یزد از کسب رتبه اول عملکردی دستگاه قضائی استان در ارزیابی های سال گذشته و رضایت ۸۵ درصدی مردم از این مجموعه، اعلام کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب استان با کاهش ۲۱ روزه، هم اکنون به طور میانگین ۹۳ روز است.
کد خبر: ۱۰۵۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ 21 June 2022

«غلامعلی دهشیری» امروز سه شنبه ۳۱ خردادماه و در آستانه هفته قوه قضائیه در نشست با خبرنگاران از دکتر شهید بهشتی به عنوان مجتهدی متفکر و معمار بزرگ دستگاه قضایی یاد کرد و گفت: ایشان نقش موثری در تدوین قانون اساسی و تاسیس دانشکده علوم قضایی به منظور کادرسازی نیروی قضائی و بعدها نیز پلیس قضائی ایفا کردند.

وی با تاکید بر برنامه ریزی جهت تشریح تفکر شهید بهشتی در این دستگاه قضائی، گفت: مجموعه امتیازات شهید بهشتی، این شهید بزرگوار را در مقابل آماج کینه‌توزی دشمنان نظام جمهوری اسلامی قرار داد به طوری که ابتدا در قالب ترور شخصیتی‌اش ورود کرده و در ادامه در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ او را ترور فیزیکی کردند.

وی با اشاره به لزوم جهاد تبیین در شرایطی که رسانه‌های دشمن در حال تلقین فضای نامیدی و ناآرامی در کشور هستند، عنوان کرد: خوشبختانه حرکت‌های مذبوحانه دشمن بیانگر این است که امروز آنان دیگر چیزی در چنته برای دشمنی با کشورمان ندارند.

دهشیری در ادامه به تشریح عملکرد دستگاه قضا در استان پرداخت و اظهار کرد: یکی از چالشهای دستگاه قضائی اقناع آراء است که در همین راستا با اقدامات صورت گرفته در دادگستری استان از جمله برگزاری جلسات نقد عمومی رای در مجامع علمی و درون دستگاه قضا، رشد ۲.۵ درصدی را در این باره طی یکسال اخیر شاهدیم.

وی درخصوص موضوع کاهش جمعیت کیفری استان نیز از رونمایی از اجرای طرح طبقه بندی زندانیان در استان طی هفته آینده، گفت: در حال حاضر ۹۲.۷ درصد زندانیان در استان مرد و مابقی را زنان تشکیل می دهند، همچنین ۲۸.۴ درصد زندانیان استان غیربومی هستند و بیشترین محکومیت‌ها در زندانهای استان به ترتیب موادمخدر، سرقت و جرائم علیه اشخاص و اطفال است.

به گفته وی، خوشبختانه رتبه زندان‌های استان یزد از لحاظ شاخصهای نوزده‌گانه این بخش از رده هفتم در اردیبهشت ۱۴۰۰ به رده دوم در اردیبهشت امسال ارتقا یافته که نشان از فعالیتهای موثر در جهت ارتقاء خدمات در این حوزه دارد.

دهشیری ضمن اشاره به ایجاد ۱۶ اتاق دادرسی الکترونیکی در استان، گفت: در استفاده از سامانه نظارت الکترونیکی نیز رشد ۷۲ درصدی را طی یکسال اخیر تجربه کردیم و خوشبختانه در شاخص ورودی زندانیان نیز در این مدت کاهش ۶.۵ درصدی روی داده است.

وی ورودی پرونده‌های دستگاه قضائی استان در سال گذشته را افزون بر ۲۳۶ هزار و ۴۰۰ مورد خواند و گفت: دادگستری استان در این شاخص با رشد شش درصدی، در جایگاه داوزدهم استانهای کشور است ولی در شاخص پرونده‌های خروجی با قریب به ۲۴۴ هزار پرونده خروجی و رشد تنها سه درصدی در این بخش، دومین استان کشور از این حیث هستیم.

وی از کاهش ۲۱ روزه متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب استان خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط این زمان ۹۳ روز است.

رئیس کل دادگستری استان کاهش مجازات‌های جایگزین حبس در استان به میزان ۲۱ درصد طی یکسال گذشته را نامطلوب خواند ولی در این باره از تلاش برای کاهش مجازاتهای حبس از این طریق در استان خبر داد.

وی با اشاره به این که ۹۳.۷ درصد ابلاغهای قضائی به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: دادگستری استان در مجموع با ۲۳.۲ درصد کاهش پرونده‌ها در سال ۱۴۰۰ بالاترین میزان عملکرد در کشور را داشته و از این حیث رتبه اول کشور را از آن خود کرده است. همچنین در موضوع صلح و سازش نیز با ۵۲.۶ درصد مصالحه در پرونده‌ها رتبه دوم کشور به یزد تعلق گرفته و در حوز عملکرد شوراهای حل اختلاف نیز به رغم کاهش ۱۹ درصدی، رتبه پنجم کشور را داریم.

دهشیری گفت: دستگاه قضا در استان با تعیین تکلیف ۵۴.۵ درصدی پرونده‌های مسن نیز رتبه اول کشور به لحاظ بیشترین کاهش در این بخش را به خود اختصاص داده است.

این مقام قضائی در موضوع حفظ و احیای حقوق عامه نیز اعلام کرد: طی یکسال گذشته ۶۶۷ مورد حکم رفع تصرف فوری به وسعت افزون بر ۷۳۸ هکتار و ارزش ۲۲۳۵ میلیارد تومان صادر و اجرایی شده است.

وی با بیان این که دادگستری استان در موضوع اقتصاد مقاومتی در جهت حمایت از تولید داخلی نیز اقدامات اساسی صورت داده است، اظهار کرد: طی دو سال گذشته ۳۶۰ درخواست در سامانه حامی ثبت شده که در ۲۰ نشست کارگروه تخصصی و ۲۴ جاسه ستاد مطرح و تاکنون منجر به ۳۹۵ مصوبه و تثبیت یا ایجاد شغل برای ۴۴ هزار و ۵۱۶ کارگر در استان شده است.

وی به نظارت‌های درون سازمانی دستگاه قضاء نیز اشاره و با بیان این که طی یکسال گذشته ۱۵۵ مورد بازرسی از کلیه بخشهای دستگاه قضا در استان صورت گرفته است، افزود: در موضوع نظارت بر امور زندانهای استان نیز افزون بر ۳۵۰۰ مورد نظارت توسط قضات انجام شده است.

دهشیری در پایان سخنانش از ارزیابی میزان رضایت شهروندان از دستگاه قضا سخن گفت و اعلام کرد: خوشبختانه براساس آخرین ارزیابی های صورت گرفته میانگین رضایت‌مندی مردم از این مجموعه ۸۵ درصد مثبت بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار