مدیر کل امور مالیاتی یزد استان:
مدیر کل امور مالیاتی استان یزد گفت: تا امروز قریب به ۲۸ هزار اظهار نامه مالیاتی در استان ثبت شده که مالیات ۱۷ هزار نفر از آنها «صفر» محاسبه شده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ 20 June 2022

«‎علی خورشیدی» امروز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه با بیان این که ۹۸ درصد درآمدهای عمومی استان از حوزه مالیات است، گفت: درآمدهای عمومی بین دستگاه‌هایی نظیر شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و در زمینه‌های ورزشی، فرهنگی و عمرانی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری توزیع شده و علاوه بر این در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز ۴۳ میلیارد تومان به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص داده شد.

خورشیدی همچنین افزود: ۸۵ درصد درآمد مالیاتی استان مربوط به چهار شرکت ملی فعال در استان است و در حوزه اصناف هم ۵۶ هزار پرونده داریم که سهم درآمد مالیاتی استان از این قشر تنها حدود ۲.۶ درصد است.

این مسئول در خصوص حواشی اخیر ایجاد شده بازار و تعطیلی بازار طلا فروشان نیز اظهار کرد: این حواشی نتیجه بی‌اطلاعی اصناف محترم از قانون جدید مالیات و سوء برداشت افراد بوده و نکته جالب این که برخی از معترضان حتی اظهارنامه مالیاتی نیز ارائه نداده بودند.

وی با بیان این که اعداد و ارقام مطرح شده در جامعه در خصوص افزایش مالیات عجیب و غریب و غیرواقعی است، گفت: تا امروز قریب به ۲۸ هزار اظهار نامه مالیاتی در استان ثبت شده که مالیات ۱۷ هزار نفر از آنها «صفر» محاسبه شده و برای حدود هفت هزار نفر نیز مالیات وصول شده کمتر از سه میلیون تومان بوده است که این عدد و ارقام خود گواهی بر رد ادعاهای مطرح شده است.

تراکنش بیشتر مساوی با مالیات بیشتر نیست

این مسئول با اشاره به اینکه براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، افرادی که درآمد زیر چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داشته باشند از مزایای این ماده قانونی بهره‌ گیرند، تصریح کرد: با توجه به اتصال دستگاه‌های کارت خوان اصناف به پرونده مالیاتی آنها، این تصور برای عده‌ای ایجاد شده که به علت افزایش تراکنش‌ها قرار است، مالیات بیشتری پرداخت کنند که این موضوع صحیح نیست.

خورشیدی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی کشور این اختیار را به ادارات کل مالیاتی استانها داده تا در این زمینه با مودیان تفاهم کند که این تفویض اختیار از سوی استان نیز به ادارات شهرستانی صورت گرفته و طی آن افرادی که به درآمدهای خود اعتراض دارند، براساس گفت وگو با یکدیگر در زمینه درآمد خود به تفاهم می‌رسند که طی آن صاحبان مشاغل می‌توانند نکاتی که در زمینه پرداخت‌های دستگاه کارتخوان خود دارند، طرح کنند.

مدیر کل امور مالیاتی استان در مورد جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری نیز گفت: طبق قانون مصوب مجلس باید حسابهای تجاری و شخصی جدا شود و به همین دلیل تمام دستگاه‌های کارت خوان متصل به پرونده مالیاتی افراد شده است.

وی ادامه داد: قانونگذار به این دلیل که هنوز عده‌ای آشنایی دقیق با این قانون ندارند، پیش‌بینی کرده است که در سال ۹۹ تنها حدود ۷۰ درصد از میزان تراکنش های دستگاه های کارت خوان ملاک محاسبه میزان مالیات قرار گیرد و بابت سال ۱۴۰۰ هم اصناف محترم با توجه به درآمد مورد قبول نسبت به تسلیم اظهارنامه خود اقدام کنند و ماموران مالیاتی هم ملزم به قبول درآمد ابرازی مودی خواهند بود مگر اینکه خلاف آن توسط مامور مالیاتی به اثبات برسد.

خورشیدی با بیان این که این افراد نیز مشمول استفاده از ضریب اینتا کد بارگذاری شده در سامانه خواهند شد، می‌توانند به صورت کامل از آن خدمات بهره ببرند و تنها تفاوت تاخیر چندماهی است که در زمینه پرداخت مالیات آنها صورت خواهد گرفت.

بازاریان و طلافروشان یزدی نگران نباشند

این مسئول با بیان این که یکی دیگر از بندهای قانون مالیاتی سال ۱۴۰۱ که منجر به رفع نگرانی اصناف خواهد شد، در زمینه مشخص کردن سقف مالیات است، تصریح کرد: سامانه تعیین مالیات به نحوی مشخص گردیده که سقف پرداخت مالیات بیش از ۳برابر میزان مالیات سال قبل آنها نباشد.

وی در مورد نگرانی طلافروشان و زرگرهای یزدی نیز گفت: در حالی که تقریبا تمامی اصناف در زمان کرونا دچار مشکل شده‌اند اما باید اذعان کرد که آسیب‌هایی که به طلافروشان و زرگرها وارد شده بیش از دیگران بوده زیرا یکی از اصلی‌ترین محل های کسب درآمد این افراد به واسطه شادی مردم بود که متاسفانه در چندسال اخیر به علت کرونا با محدودیتهایی همراه بوده است.

خورشیدی ادامه داد: طلافروشان و زرگرهای یزدی مطمئن باشند که دولت قصد حمایت و کمک به آنها را دارد و به همین دلیل تمامی نکات مدنظر آنها را لحاظ خواهد کرد و در حال حاضر نیز کارشناسان این اداره کل در محل اتحادیه طلافروشان یزدی حاضر و در حال بررسی اعتراضات این افراد هستند.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد در پایان با اشاره به اینکه این اطمینان را به اصناف استان می دهیم که به تمام اعتراضات و نکات آنها رسیدگی و هیچ گونه اتفاق عجیب و خارج از عرفی نسبت به سالهای قبل به وقوع نخواهد پیوست تصریح کرد: کارشناسان و شخص بنده در این ایام به صورت کامل آماده پاسخگویی و تعامل با مودیان استان هستیم تا دل نگرانی های آنها برطرف شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار