سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد گفت: اکنون ۴۸۲ واحد صنعتی در استان به شبکه فاضلاب تصفیه خانه متصل هستند و ۷۵ درصد واحدهای صنعتی فعال این استان زیر پوشش تصفیه خانه قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۵۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹ 16 June 2022

به گزارش روز پنجشنبه این شرکت، محمد دهقان در نشستی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سال های گذشته برای ساخت تصفیه خانه ها و اجرای شبکه های فاضلاب قریب ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه کرده است و امروز با ۱۷۲ کیلومتر طول شبکه فاضلاب، ظرفیت جذب هفت هزار و ۱۳۵ متر مکعب فاضلاب صنعتی را در روز دارد که اگر همه طرح های به بهره برداری برسند این ظرفیت به ۲۰ هزار متر مکعب می رسد.

وی با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه حفظ محیط‌زیست اظهار کرد: یکی از اهداف ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در جریان استراتژی توسعه صنعتی کشور، تمرکز واحدهای صنعتی در این پهنه ها برای مدیریت بهینه‌ امکانات و زیرساخت‌هاست.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با بیان این که استقرار صنایع در این پهنه ها پس از انجام ارزیابی های زیست محیطی صورت می گیرد و پس از استقرار بر رعایت موازین زیست محیطی نظارت می شود تصریح کرد: به همین دلیل و با توجه به استقرار صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی خوشبختانه کمتر شاهد مشکلات زیست محیطی از جانب شهرکهای صنعتی هستیم.

توجه به استقرار صنایع بر اساس موازین زیست محیطی

دهقان با اشاره به طراحی شهرکهای صنعتی بر اساس استقرار نوع صنعت گفت: در همین راستا به عنوان نمونه هیچگاه بخش صنایع غذایی در کنار بخش صنایع شیمیایی و موارد مشابه قرار نمی گیرد و استقرار صنایع براساس موازین زیست محیطی انجام می شود.

وی با بیان اینکه صنایع امروز دنیا در حوزه محیط زیست به سمت توسعه پایدار حرکت می کنند خاطرنشان کرد: بخشی از رعایت ضوابط زیست محیطی مربوط به خود واحدهای صنعتی است و بخشی برعهده دولت‌ها به عنوان حاکمیت است که عمدتا در جهت حفظ آب و خاک مورد اهتمام متولیان است.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد به الزام شهرک‌های صنعتی بزرگ به داشتن تصفیه خانه فاضلاب به منظور جمع آوری و تصفیه فاضلابهای صنعتی و جلوگیری از رها شدن آنها در محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: اکنون یکی از مهم‌ترین تاسیسات مربوط به شهرکهای صنعتی مربوط به تصفیه خانه و شبکه های جمع آوری فاضلاب آنها است.

تامین آب فضای سبز ۲۰۳ هکتاری شهرکهای صنعتی استان یزد از تصفیه فاضلاب

دهقان با بیان اینکه ۶ تصفیه خانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در مرحله بهره برداری است گفت: در افق ۵ ساله تعداد این تصفیه خانه ها در استان به ۱۳ مورد افزایش می یابد.

به گفته وی، پس از جمع اوری و تصفیه فاضلاب‌های صنعتی، پساب آنها برای استفاده در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد که در شهرک‌های صنعتی استان بالغ بر ۲۰۳ هکتار فضای سبز را شامل می شود.

دهقان اضافه کرد: نیمی از واحدهای صنعتی استان در شهرکها و نواحی صنعتی مستقر هستند و این واحدها موظف به تحویل فاضلابهای صنعتی براساس استانداردهای لازم به شبکه جمع آوری فاضلاب می باشند، عمده مشکل در این زمینه عدم تمایل برخی صنایع به پرداخت هزینه اولیه اتصال به شبکه فاضلاب و نیز هزینه پیش تصفیه در برخی واحدها، ذکر کرد.

استفاده صددرصدی از برگشت پساب تصفیه خانه های صنعتی استان یزد

دهقان ادامه داد: خوشبختانه از سال ۹۷ تاکنون هفت شهرک صنعتی استان یزد به سیستم برگشت پساب فاضلاب مجهز شده اند که مساحت اراضی تحت پوشش سیستم برگشت پساب این شهرک ها به ۲هزار و ۱۰۰ می رسد.

وی با بیان اینکه شبکه برگشت پساب صنعتی استان با ۲۶۳ کیلومتر طول ظرفیت ۲۷۰ مترمکعب بر ساعت را دارد گفت: استان یزد تنها استانی است که توانسته از تمام ظرفیت برگشت پساب تصفیه خانه های صنعتی خود بطور صددرصد در فضای سبز و بخش صنعتی استفاده کند.

حدود ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی با وسعت ۶ هزار و ۷۴۴ هکتار در استان یزد وجود دارد که افزون بر ۳۰ هزار نفر در این شهرک‌ها و نواحی اشتغال دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار