مدیر مسوول پیمان، نخستین روزنامه استان یزد با انتقاد از قطع سهمیه آگهی‌های دولتی نشریات محلی گفت: یک ششم این آگهی‌ها سهم نشریات محلی بوده که این رقم در سال جاری قطع شده‌ است، با این شرایط پس از سه دهه فعالیت، این روزنامه در معرض خطر تعطیلی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ 14 June 2022

محمد مسعود ارکان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پارسال حدود ۳۰ میلیارد ریال سهم آگهی ادارات دولتی استان به روزنامه‌های کشوری و استانی شد که فقط ۵۰۰ میلیون تومان آن سهم نشریات و روزنامه های محلی شد و بقیه به روزنامه های سراسری رسید که این عادلانه نیست.

صاحب امتیار روزنامه پیمان یزد اظهار داشت: ۱۰۶ نشریه محلی در یزد مجوز انتشار دارند که به بیش از ۲۰ مورد آنها آگهی تعلق می گیرد.

ارکان تصریح کرد: بر اساس مصوبه چهار سال قبل وزارت فرهنگ و ارشاد و قطع سهمیه آگهی دولتی روزنامه های محلی، این مبلغ اندک هم دیگر به نشریات محلی نمی رسد در حالیکه منبع اصلی درآمد اکثر نشریات همین آگهی ها بوده است.

وی مصوبه چهار سال پیش وزارت ارشاد مبنی بر هشت صفحه ای شدن روزنامه ها و نظم در انتشار را که اکنون سخت گیری برای اجرای آن آغاز شده است را موجب بسته شدن دست و بال نشریات محلی دانست و گفت: باید تورم ها و تحریم ها هم را منظور کنند؛ آگهی، شریان اصلی حیات نشریات است.

ارکان، تصریح کرد: برای برگشت سهم آگهی های دولتی به روزنامه پیمان یزد، افزایش صفحات آن از چهار صفحه به هشت صفحه را مطالبه کردند که این امر، مصرف کاغذ و به دنبال آن افزایش هزینه های روزنامه را بسیار بالا خواهد برد که اصلا به صرفه نیست و احتمال این که اکثر نشریات محلی سراسر کشور تعطیل شوند دور از انتظار نیست.

وی همچنین با انتقاد از ادارات دولتی استان گفت: دستگاههای اجرایی در حالی آگهی های خود را به نشریات کشوری می دهند که شمارگان ارسالی آنان به استان آنها بسیار کمتر از شمارگان نشریات محلی است .

وی از استاندار استان خواست به این موضوع ورود و ادارات دولتی را مکلف به واگذاری آگهی ها به نشریات محلی کنند که با نرخ کمتری در مقایسه با نرخ روزنامه های کشوری چاپ می شود و فراگیری ان هم بسیار بالاتر است.

مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد از اعمال دستورالعمل های سختگیرانه و غیرکارشناسی دولت در زمینه مطبوعات محلی انتقاد کرد و با بیان این که در زمان مصوبه روزنامه پیمان یزد هشت صفحه چاپ می کرده است و هم اکنون به علت افزایش هزینه ها اصلا به صرفه نیست گفت: در صورت تدوام اجرای این بخشنامه، احتمالی تعطیلی نشریه وجود دارد.

ارکان با بیان اینکه اداره ارشاد استان یزد به طور ناگهانی امروز اعلام کرد به این روزنامه دیگر آگهی دولتی نمی دهد؛ افزود: در مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفته شد سامانه ارائه آگهی به این روزنامه و حتی سایر نشریات بسته شده و علت آن لزوم انتشار روزانه هشت صفحه اعلام شده است.

ارکان با بیان اینکه در این زمینه شخصا از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد نیز پیگیر شده که عنوان داشته اند این دستورالعمل از چهار سال پیش مصوب شده و اکنون اجرایی شده است، به افزایش سرسام آور نرخ کاغذ از چهارسال گذشته و حتی گاهی کمیاب شدن آن در بازار اشاره کرد و افزود: نرخ کاغذ طی این چهارسال بیش از ۱۰ برابر شده است و علاوه بر آن سایر ملزومات چاپ که همگی وابسته به نرخ ارز است نیز طی چهارسال گذشته همین مقدار افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: با وضع آگهی های موجود، حتی انتشار روزنامه چهار صفحه ای هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و به سرمایه گذاری زیادی لازم دارد حال چه برسد به این که بخواهیم تعداد صفحات آن را دو برابر کنیم.

رییس گروه مطبوعات و تبلیغات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد به ایرنا گفت: هشت صفحه ای شدن و نظم در انتشار، قانونی بوده که سالها وجود داشته اما اکنون اجرای آن سختگیرانه‌تر شده است.

احمد شبانی افزود: این قانون وزارتخانه است و ربطی به استانها ندارد؛ نشریات باید حداقل هشت صفحه باشند و نظم انتشار آنها هم بالای ۸۰ درصد باشد و کد کارگاهی داشته باشند.

وی تاکید کرد: نشریات استان یزد به دلیل آنکه شرایط اعلام شده از سوی وزارت ارشاد را نداشتند از سامانه آگهی های دولتی این وزارتخانه حدف شدند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: نشریات ، تعطیلی ، روزنامه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار