دکتر ایوب انتظاری دانشمند هوافضای کشور نهم خردادماه در یزد به علت مسمومیت غذایی در گذشت، فوت وی واکنش های متعددی در بین رسانه های داخلی و خارجی داشت؛ بررسی ترور بیولوژیک این دانشمند یزدی محتمل ترین ادعایی است که تابناک یزد بدان پرداخته است.
کد خبر: ۱۰۴۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ 05 June 2022

به گزارش تابناک یزد، ادعای ترور بیولوژیک دانشمند یزدی در نهم خردادماه ابتدا توسط یکی از تورلیدرهای یزدی فعال در اینستاگرام مطرح شد؛ محمود انتظاری که خود را در فضای مجازی "مارکو" نامیده است، مدعی شد که با شادروان دکتر ایوب انتظاری نسبت خانوادگی داشته و اینک در سوگ این دانشمند، نسبت به افشای علل فوت وی اقدام کرده است.

انتظاری، ۳۵ ساله و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف، شنیده شده در یزد در زمینه ساخت پهپاد و موشک، قطعات و توربین های هواپیما فعالیت می‌کرده است.

"مارکو" در صفحه مجازی خود با تاکید بر اینکه دکتر ایوب انتظاری یکی از دانشمندان هوافضای کشور بوده، نوشت: آبان ماه 98 وقتی در حضور رئیس جمهور توضیح می داد قرار نبود تصویرش رسانه ای بشه ولی بعدها خودش به من گفت بدون اجازه تصویرش رو منتشر کردند و از این موضوع ناراضی بود و احساس خطر می کرد.

مارکو در پی این ادعا تصویری منتشر کرد که حاکی از برگزاری آیین افتتاحیه توربین سازی شرکت توربین های صنعتی غدیر یزد با حضور حسن روحانی رئیس جمهور سابق، وزیر صمت، محمدعلی طالبی استاندار و مسئولین وقت بود که دکتر ایوب انتظاری در این تصویر در حال ارائه پروژه به اعضای حاضر هیئت دولت در این کارخانه بود.

مارکو می گوید چند روز بعد دیدمش(بعد از انتشار خبر آیین افتتاحیه) سر صحبت باز کردم و (شادروان دکتر ایوب انتظاری) گفت: اگر به سرنوشت شهید احمدی روشن دچار شدم تعجب نکن!

وی در ادامه افزود: خودش(شادروان دکتر ایوب انتظاری) بهم گفت قرار بوده این تصاویر فقط در آرشیو اطلاعات محرمانه ریاست جمهوری بایگانی بشه ولی فردای اون روز رسانه ای شده و همه دنیا دیدن و خیلی از دوستاش در سراسر دنیا بهش اعلام خطر کرده بودن.

اما این تنها ادعای طرح شده بابت ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری نبود. یکی دیگر از پژوهشگران و فعالان یزدی فعال در حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان نیز در صفحه مجازی خود مدعی ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری شد و نوشت: متاسفانه یکی از نخبگان هوافضای کشور به طرز بسیار مشکوکی درگذشت، ایشون پروژه های بزرگی رو برای پردیس فناوری یزد در حوزه هوافضا داشتند.

وی در ادامه افزود: علت فوت، مسمومیت(غذایی) اعلام شده درحالی که هیچ یک از اطرافیان ایشون غذا یا چیز جداگانه نخوردند و ایشون هم تا شب قبلش هیچ مشکلی نداشتند.

وی همچنین مدعی شده رئیس پردیس فناوری یزد نیز احتمال ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری را مطرح کرده است.
از پیام تسلیت استاندار یزد برای شهید ایوب انتظاری تا تکذیب خبر توسط صداوسیما

مجید تجملیان رئیس کمیسیون شهر هوشمند و عضو شورای شهر یزد نیز در صفحه مجازی خود ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری به عنوان متخصص برجسته علوم هوافضای کشور را تائید کرد و خواستار حفاظت مضاعف دانشمندان کشور در برابر حذف فیزیکی و بیوتروریسم شد.
از پیام تسلیت استاندار یزد برای شهید ایوب انتظاری تا تکذیب خبر توسط صداوسیما

آنچه که احتمال این ترور اتفاق افتاده در یزد را قوت بخشید اشاره تلویحی اکانت منسوب به سازمان های امنیتی اسرائیل در توییتر بود که با انتشار اسم و عکس دکتر ایوب انتظاری، مدعی ترور یک متخصص ایرانی در امور هوافضا شد.
از پیام تسلیت استاندار یزد برای شهید ایوب انتظاری تا تکذیب خبر توسط صداوسیما

همه اینها در حالیست که صداوسیما مرکز این استان، خبر ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری را تکذیب کرد! در این خبر که به نقل از دادگستری استان یزد منتشر شده بود، نوشته شده: خبر منتشر شده در برخی پیج ها و رسانه ها مبنی بر فوت مشکوک یک دانشمند هوافضا صحت نداشته و فرد مذکور "کارمند معمولی" یک شرکت صنعتی بوده و به جهت بیماری در بیمارستان فوت کرده است و علت دقیق فوت نیز در دست بررسی است؛ یکی از بستگان وی برای مطرح کردن خود در فضای مجازی، این شایعه را اولین بار در پیج خود منتشر کرده و باعث بازنشر گسترده آن در پیج های استان و متعاقبا سطح کشور شده که با فرد مذکور برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

حال باید دید تکلیف این پرونده ترور در استان و البته ادعای دادگستری و صداوسیما یزد مبنی بر شایعه ترور دانشمند یزدی و البته ادعای کارمند ساده بودن ایوب انتظاری به کجا خواهد رسید و واکنش مسئولان کشوری به درگذشت این دانشمند هوافضای کشور چه خواهد بود؟!

انتهای پیام/س ج

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار