مدیر کل زندان‌های یزد مطرح کرد؛
مدیر کل زندان‌های استان یزد با اشاره به سه مولفه مهم زندان، خانواده و جامعه در جهت تاثیرگذاری بیشتر اصلاح و تربیت زندانیان برای بازگشت به جامعه در راستای زندانبانی اسلامی، از پیگیری اجرای طرح زندان اجتماع محور در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ 25 May 2022

«رضا مقبلی» امروز چهارشنبه چهارم خردادماه در آستانه روز ملی حمایت از خانواده زندانیان در جمع خبرنگاران، موضوع حائز اهمیت در زندان‌بانی اسلامی را اصلاح و تربیت و بازگشت عزت‌مندانه فرد به جامعه خواند و گفت: هرچند اصلاح و تربیت کاری بسیار دشوار است ولی خوشبختانه این مهم در زندانهای کشور طی سالهای اخیر به صورت نسبی محقق شده ولی افزایش تاثیر آن نیازمند اهتمام به سه مولفه‌ی زندان، خانواده و جامعه است.

وی با بیان این که یزد از استانهای پیشتاز در حوزه زندان‌بانی اسلامی در کشورمان است، گفت: خوشبختانه اقدامات تحولی متعددی در بخش زندان‌های استان صورت گرفته و هدف نهایی ما تبدیل زندان به کانونی برای آموزش زندانیان بوده است.

وی با اشاره به شعار «بام تا شام» در زندان یزد، از برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگی برای زندانیان استان از بامداد تا شامگاهان خبر داد و گفت: در همین راستا با دستگاه‌های مختلفی در استان تفاهم نامه همکاری منعقد شده تا بتوانیم مهارت اموزی و فعالیتهای فرهنگی تاثیرگذاری را برای زندانیان در جهت اصلاح و بازگشت به جامعه انجام دهیم.

مقبلی با بیان این که در سال گذشته ۲۱۸ مورد دوره آموزشی برای زندانیان یزد برگزار و در این باره یکهزار و ۸۳۲ مورد گواهینامه آموزشی صادر شد، افزود: هم اکنون ۱۷۴ مددجوی زندان یزد در کارگاه‌های داخل زندان، ۴۰۵ نفر در کارگاه‌های سطح شهرستان و یکهزار و ۸۳۹ نفر نیز در کارگاه‌های داخل زندان به صورت اشتغال نشسته فعالیت دارند.

وی خاطرنشاذن کرد: کارآفرینانی که زندانیان را بکار گیرند، علاوه بر معافیت مالیاتی می‌توانند از تسهیلات مالی کم بهره در این حوزه نیز بهره گیرند و این در حتالیست که بیمه این زندانیان نیز توسط سازمان زندانها انجام می‌شود.

به گفته‌ی مدیر کل زندان‌های استان، در حال حاضر زندانهای یزد دارای کمترین آمار زندانیان هستند که در زندان مرکزی یزد ۹۸.۴ درصد مرد و تعداد اندکی زن هستند.

وی به فعالیتهای خوب نمایندگی ستاد دیه در استان نیز اشاره و عنوان کرد: به همت ستاد دیه استان یزد و با مشارکت خیرین و نیکوکاران استان در سال گذشته ۱۹۰ زندانی جرائم مالی غیرعمد با مبلغ بدهی اولیه ۷۵ میلیارد تومان که ۱۶ میلیارد آن به شکات پرداخت شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۴ نفر با بدهی جمعاً ۱.۸ میلیارد تومان که ۱.۶ میلیارد تومان آن از شکات رضایت اخذ شد، از بند رها و به آغوش خانواده بازگشتند.

وی گفت: هم اکنون ۷۱ نفر محکوم مالی غیرعمد در سطح زندانهای استان هستند که مجموع بدهی آنها ۹۰ میلیارد تومان است که امیدواریم با کمک خیرین و رضایت شکات آزادی این مددجویان را نیز رقم بزنیم.

مقبلی مولفه مهم دیگر را جامعه خواند و با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در این بخش، اظهار کرد: برنامه جامعی در قالب طرح زندان اجتماع محور را در قالب کارگروه تخصصی با حضور دستگاه‌های موثر در اصلاح و تربیت با محوریت استانداری در نظر داریم و امیدوئاریم با اجرای آن در استان، به الگوی زندانبانی در کشور تبدیل شود.

وی در خصوص اهمیت حمایت از خانواده زندانیان، گفت: معتقدیم اگر افرادی مرتکب جرم می‌شوند، قطعاً باید مجازات شوند ولی خانواده این افراد که عمدتاً با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند، باید حمایت شوند.

این مسئول با بیان این که هم اکنون پنج انجمن حمایت از خانواده زندانیان در استان وجود دارد، گفت: هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ خانواده زندانی تحت پوشش این انجمن‌ها هستند و در سال گذشته بیش از هفت میلیارد تومان جهت کمک به این مددجویان در استان هزینه شد.

وی از توزیع دو هزار و ۳۷۸ سبد کالا در قالب ۱۱ مرحله، پرداخت ۶۳ مورد کمک هزینه اجاره منزل و توزیع بیش از سه هزار پرس غذای گرم به مددجویان تحت پوشش انجمن حمایت از خانواده زندانیان استان در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین ۶۰۰ بسته لوازم التحریر و ۱۰۰ مورد وسایل زندگی بین مددجویان نیازمند توزیع شد.

وی به فعالیت‌های مددکاری و ارائه خدمات آموزشی به خانواده زندانیان تحت پوشش اشاره و عنوان کرد: اقدام بزرگ انجمن در سال جاری اهتمام به موضع اشتغال مولد و پایدار است تا از این طریق به خودکفائی خانواده زندانیان کمک کنیم.

مقبلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیاست سازمان زندانها و رویکرد تحولی قوه قضائیه تاکید بر اداره زندانها بر پایه دانایی و خرد است و در این راستا برنامه‌هایی از جمله کاهش هدفمند جمعیت کیفری، توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات به زندانیان، بهبود کیفیت غذا، تدوین نظام جامع بهسازی اماکن زندان‌ها، شناسایی نیزروهای نخبه، توجه به خانواده زندانیان با توسعه خدمات حمایتی، توسعه و تجهیز زندان‌ها به سامانه‌های هوشمند و انتقال زندانیان غیربومی، تعریف شده که مورد اهتمام است.

این مسئول از لحاظ مجازات‌های جایگزین برای زندانیان با استفاده از سامانه‌های هوشمند به عنوان یکی از سیاست‌های زندان خبر داد و گفت: در همین راستا نیز هم‌اکنون ۲۸۷ نفر از زندانیان استان با استفاده از پابند الکترونیکی دوران حبس خود را طی می‌کنند.

«آرمین کاظمی‌نژاد» مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان استان یزد نیز در این نشست خبری با بیان این که در حال حاضر انجمن از قریب به ۸۰۰ خانواده زندانی در استان حمایت می‌کند، گفت: متاسفانه علی رغم تلاش برای کاهش جمعیت کیفری در استان، شاهد رشد ۱۳۷ درصدی افراد تحت پوشش انجمن هستیم.

وی افزود: در سال گذشته اتفاقات مبارکی در انجمن حمایت از زندانیان استان یزد روی داد که از آن جمله می‌توان به تهیه و توزیع ۱۰۰ سرویس جهیزیه برای مددجویان تحت پوشش انجام دهیم که اقدام شاخصی در سطح کشور بود.

کاظمی نژاد همچنین از تهیه و توزیع قریب به ۵۰ دستگاه تبلت و موبایل هوشمند بین دانش اموزان تحت پوشش با توجه به غیرحضوری بودن مدارس در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین ۱۱ مرحله توزیع بسته معیشتی انجام و ۱۰۰ خانواده جهت دریافت وامهای کم بهره برای استغالزایی به بانکهای عامل معرفی شدند.

وی پرداخت ۳۵۰ مورد کمک نقدی و سرکشی از ۷۰۰ خانواده زندانیان در سال گذشته را نیز ذکر کرد و گفت: خوشبختانه پارسال در جذب کمکهای خیرین، رشد قابل توجهی داشتیم و امسال تاکید بر ایجاد اشتغال مولد برای خانواده‌های تحت پوشش داریم به طوری که فردا یک کارگاه خیاطی افتتاح و کلنگ زنی یک واحد دیگری نیز انجام شده است.

این مسئول از پیگیری ایجاد خانه اشتغال برای خانواده زندانیان در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۱۵ نفر از زنان و دختران خانواده‌های زندانیان تحت پوشش مشغول بکار هستند و امادگی داریم برای هر کدام از متقاضیان تحت پوشش در کمترین زمان شغلی با درامد ماهیانه بیش از شش میلیون تومان فراهم کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار