مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت:
مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت با بیان این که گلوگاه صنعت نساجی، پارچه است که بخشی از آن به طور غیررسمی وارد کشور می‌شود، تاکید کرد: تا پارچه داخلی تامین نشود، نمی‌توانیم اجازه واردات ندهیم.
کد خبر: ۱۰۴۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸ 24 May 2022

«افسانه محرابی» در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد که با محوریت صنعت نساجی برگزار شد، با اشاره به اینکه نساجی‌ها مواد اولیه خود را از پتروشیمی‌ها تهیه می‌کنند، اظهار کرد: تامین مواد اولیه، ماشین آلات و تامین نقدینگی سه موضوع مهمی است که می‌تواند ارتقا و پیشرفت تمامی صنایع به ویِژه صنایع نساجی را رقم بزند.

وی با اشاره به سابقه استان یزد در زمینه صنعت نساجی، بیان کرد: در حال حاضر تامین کل زنجیره نساجی در استان یزد انجام می‌شود.

محرابی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره صنعت نساجی در استان، تصریح کرد: هر حمایت و همراهی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت لازم باشد، در این راستا انجام خواهد شد.

لزوم تدوین برنامه جامع برای زنجیره صنعت نساجی

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت ادامه داد: گلوگاه ما در زمینه نساجی، پارچه است که بخشی از آن به طور غیررسمی وارد کشور می‌شود و به همین دلیل لازم است برای زنجیره صنعت نساجی برنامه جامع تدوین شود.

وی با بیان این که البته واردات رسمی پارچه بیشتر شده است، عنوان کرد: در گذشته میزان واردات غیررسمی پارچه از پوشاک بیشتر بود اما با اقدامات انجام شده، از واردات غیررسمی یا همان قاچاق به شکل جدی‌تری جلوگیری می‌شود.

محرابی تاکید کرد: تا پارچه داخلی تامین نشود، نمی‌توانیم اجازه واردات ندهیم اما هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد تا تولید پارچه در کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به درخواست‌های استان یزد در حوزه نساجی بیان کرد: در کنار آموزش، مباحث مرکز نوآوری، مرکز آزمایشگاهی و تکمیل هنرستان دیده شده است.

محرابی همچنین بر برندسازی و ساماندهی واحدهای کوچک نساجی در یزد نیز تاکید کرد و گفت: این مهم باید به عنوان یک اولویت مدنظر باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با همراهی مسئولان استان، سربازان جنگ اقتصادی در صنعت نساجی که طی چهار سال گذشته فشارهای بسیار زیادی را تحمل کردند را حمایت کنیم.

اشتالزایی برای ۶۰۰۰ نفر با تکمیل طرح‌های نساجی یزد

«محمدرضا علمدار یزدی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این نشست گفت: تکمیل طرح های نساجی در یزد برای شش هزار نفر در این استان اشتغالزایی می کند.

وی با اشاره به ظرفیت های استان یزد در زمینه نساجی اظهار کرد: یزد در بسیاری از تولیدات از جمله روفرشی و ترمه رتبه نخست را در کشور دارد.

وی در مورد طرح های نیمه تمام حوزه صنعت استان نیز بیان کرد: یزد در زمینه طرح های نیمه تمام یا طرح های رو به پیشرفت با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد نیز رتبه نخست را دارد.

به گفته علمدار یزدی ادامه داد: در حال حاضر یک‌ هزار و ۴۷ طرح رو به پیشرفت در استان یزد وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ مورد مربوط به صنعت نساجی است.

رئیس سازمان صمت ادامه داد: برای این طرح‌ها پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و برای شش هزار نفر اشتغالزایی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در صنعت نساجی برای اشتغال یک نفر ۷۰ برابر آب کمتر نسبت به سایر صنایع استفاده می شود در حالی که ارزش افزوده این صنعت، ۹۰ برابر سایر صنایع است بنابراین این صنعت برای استان یزد بسیار مفید است.

علمدار یزدی با اشاره به مصوبات کارگروه تسهیل بیان کرد: رتبه دوم مصوبات ستاد تسهیل به صنعت نساجی اختصاص دارد و در سال ۱۴۰۰ از بالغ بر ۴۰۰ پروانه بهره برداری جدیدی که صادر شده، ۵۰ مورد مربوط به صنعت نساجی است.

وی با اشاره به اینکه اولویت ما در تسهیلات طرح های رونق تولید، سرمایه ثابت، سرمایه در گردش، تبصره ۱۸ و ....، نساجی است، عنوان کرد: طرح های صنعت نساجی بدون استثنا در کارگروه تسهیل وام ها تصویب می شود.

رئیس سازمان صمت استان بیان کرد: معافیت های گمرکی که نشان دهنده میزان سرمایه گذاری است، در سال گذشته ۶۹۴ مورد بوده که ۱۳۰ مورد از آنها ویژه نساجی بوده و بالغ بر ۲۶ میلیون دلار از مجموع ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به این صنعت بوده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نساجی ، واردات ، وزارت صمت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار