مسیر گردشگری فرهنگ و هنر شهر میراث جهانی یزد در مراسمی با حضور مسئولان استان رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۴۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹ 23 May 2022

«احمد آخوندی» مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در این مراسم رونمایی که در محوطه‌ی میدان تاریخی خان یزد برگزار شد، اظهار کرد: تنوع بخشی به برنامه‌های گردشگری استان تاثیر بسزایی در ماندگاری مسافران و گردشگران در یزد خواهد داشت و این مهم از طریق ایجاد مسیرهای گردشگری جدید ممکن خواهد شد.

وی با بیان این که هم اکنون سه محور گردشگری بافت تاریخی، محور گردشگری آب و محور گردشگری فرهنگ و رسوم زرتشتیان در بافت تاریخی یزد فعال است، افزود: علاوه بر محور گردشگری فرهنگ و هنر که هم‌اکنون شاهد افتتاح آن هستیم، محور گردشگری ادبی شهر میراث جهانی یزد در حال آماده سازی است و ایجاد محورهای گردشگری باغ دولت آباد تا چارسوق و محور امیرچخماق تا مارکار نیز مصوب و در حال اماده سازی است.

آخوندی خاطرنشان کرد: قطعاً ایجاد محور گردشگری نیازمند یکسری فعالیتهای سخت افزاری و نرم افزاری است که امیدواریم در بخش نرم افزاری شامل تولید محتوی و بیان روایت‌ها و داستان‌های عناصر تاریخی محورهای گردشگری حضور و فعالیت مستمر ذینعان را شاهد باشیم.

وی از تدارک راهنمای صوتی قابل دریافت از طریق کیو.آر.کد برای برخی از بناهای تاریخی این بافت جهانی خبر داد و گفت: امیدواریم این روش در مورد سایر بناهای تاریخی شهر نیز تهیه و در اختیار گردشگران قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی در همین راستا نیز از رایزنی با برخی از متولیان اماکن تاریخی شهر یزد برای برگزاری شبهای فرهنگی با موضوع روایت داستانهای محلات تاریخی شهر خبر داد.

«محسن عباسی هرفته» مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: در حالی برخی تمرکز توسعه در برخی مناطق بافت تاریخی شهر را فرصت می بینند ولی در عین حال این موضوع می تواند منجر به بروز آسیبهایی مخرب مانند حجم بالای کاربری‌های گردشگری و غیرمرتبط با زندگی در برخی مناطق مانند محلات مرکزی بافت تاریخی شهر شود و آسیبهای اجتماعی و کالبدی را برای آنها به دنبال داشته باشد.

وی یکی از روشهای برون رفت از این مشکل را توسعه گردشگری در دیگر مناطق بافت تاریخی از طریق افزایش مسیرها و محورهای گردشگری ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز تاکنون چند محور گردشگری تعریف شده و امروز شاهد محور گردشگری جدیدی با عنوان مسیر گردشگری فرهنگ و هنر در این شهر تاریخی هستیم.

عباسی هرفته با بیان این که در تعریف محورهای گردشگری بر مزیتهای نسبی همان منطقه تاکید داریم، از جمله مزیتهای این مسیر گردشگری جدید را واقع شدن فضاها و اماکنی مانند گنجینه هنر( بانک شاهی یزد به عنوان اولین بانک استان)، دانشکده هنر و معماری(به عنوان یکی از شناخته شده ترین دانشکده های هنر و معماری در دنیا)، مجموعه ریحانه الرسول، سینما سهیل(تنها بنای خشتی چهارطبقه در یزد)، سرای فرهنگی و آب انبار رسولیان و بازارها و بازارچه ها و سایر خرده فرهنگهای این مسیر ذکر کرد.

وی با تاکید بر این که باید برای افزایش فزاینده گردشگر در استان بسترسازی کنیم، ابراز امیدواری کرد که نقش آفرینان اصلی این مسیر گردشگری در رونق هر چه بیشتر آن کوشا باشند و با معرفی بناهای ناشناخته فرهنگی در این مسیر بر غلظت و جذابیت آن بیافزایند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار