رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور گفت: با تلاش و فعالیت محققان، ظرفیت پرورش و تولید سالانه ماهی تیلاپیا در راستای تحقق شعار سال در شهرستان بافق به ۴۰۰ تن رسید.
کد خبر: ۱۰۴۶۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰ 22 May 2022

علیرضا قائدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این مرکز را زیر مجموعه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور عنوان کرد و افزود: این مقدار ماهی تیلاپیا توسط ۲ شرکت در شهرستان بافق تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح مرحله نخست تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در سال ۹۹ در بافق، از ۱۵۵ استخر پرواری دایره‌ای، با امکان ذخیره یکهزار و ۸۰۰ متر مکعب آب ، ۱۰۰ تن ماهی طی ۲ دوره در سال برداشت شد.

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان بافق با بیان اینکه این مجموعه دارای موافقت اصولی و مجوز تاسیس ۲ هزار تن ماهی پرواری و تولید سه میلیون قطعه بچه ماهی در سال است، بیان کرد: پرورش ۴۰۰ تن ماهی تیلاپیا در سال به روش سیستم متراکم بیوفلاک با ۹۸ درصد حفظ منابع آب اولیه استخرها انجام می شود.

به گفته قائدی، استفاده از تکنولوژی بیوفلاک در این صنعت، هم مواد مغذی را از پیکره های آبی جدا می کند و هم از آن برای تولید زی‏توده باکتریایی (پروتئین میکروبی) استفاده می شود که به‌طور مستقیم و به‌عنوان غذای اضافی مورد تغذیه آبزیان پرورشی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: ماهیت این مرکز در ابتدای تاسیس، یک واحد قرنطینه برای ورود گونه های جدید و غیربومی بود ولی در ادامه با توسعه فعالیت های آبزی پروری به یک مرکز تحقیقاتی نیز توسعه پیدا کرد.

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق بیان کرد: اولین فعالیت ها در زمینه ورود و مطالعه بر میگوی «وانامی» در این مرکز صورت گرفت و پس از انجام مطالعات علمی برای تولید انبوه به استان های بوشهر و بندرعباس ارائه شد و میگوی “وانامی” امروزه تنها گونه میگوی پرورشی کشور است.

قائدی با بیان اینکه توسعه پرورش ماهیان خاویاری در آب های داخلی برای نخستین بار در مرکز تحقیقات بافق انجام شده است، تصریح کرد: بعد از انجام مطالعات کاربردی، هم اینک مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در تمام نقاط مستعد کشور با استفاده از دستاوردهای علمی و ترویجی این مرکز توسعه یافته است.

وی افزود: استفاده از آب های شور و نیمه شور نامتعارف غیرقابل شرب و کشاورزی در زمین های شوره زار غیرقابل کشت، برای تولید گونه هایی مانند قزل آلا، خاویاری و تیلاپیا ، سبب ایجاد ده‌ها فرصت شغلی، تولید و توسعه دانش فنی در مناطق مرکزی و کویری کشور شده است.

قائدی همچنین در خصوص مشکل اساسی امروز و کمبود آب در شرایط فعلی خاطر نشان کرد: آبزی پروری پایدار در گرو توسعه گونه هایی است که با حداکثر بهره وری از آب تولید می شود و یکی از بهترین گزینه ها، ماهی تیلاپیا است که امروزه در کشور توسعه یافته است.

قائدی در خصوص حمایت دولت از سرمایه گذاری در این حوزه نیز گفت: در رابطه با صدور مجوز و پرداخت تسهیلات مساعدت می شود اما در رابطه با بازار، قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و ماهی تیلاپیا از گونه های بازار پسند است و قطعا با تلاش بیشتر می‌تواند جای خود را در سبد غذایی خانوار باز کند.

مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق یک سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان یزد است که در سال ۱۳۷۹ در این شهر تاسیس شده است.

ماهی تیلاپیا برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ از اندونزی برای انجام تحقیقات و پژوهش به مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق وارد شد.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: آبزیان ، ماهی ، بافق ، پرورش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار