رییس اداره امور عشایری استان یزد: ​​از بودجه اختصاصی مصوب سفر رییس جمهور و هیات دولت به یزد ، ۹۰میلیارد ریال برای تامین آب شرب سیار مناطق عشایری این استان جذب شده است .
کد خبر: ۱۰۴۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲ 11 May 2022

جواد شمس درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نخستین سفر آیت الله رئیسی به استان یزد ۲۵۰میلیارد ریال بودجه برای اجرای طرح مطالعاتی تامین پایدار آب برای مناطق عشایری استان یزد اختصاص یافت که از این میزان ۱۶۰ میلیارد ریال آن برای اجرای طرح های مطالعاتی تامین پایدار آب عشایر تخصیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه طرح مطالعاتی تامین آب مناطق عشایری استان یزد مناطق چشمه انجیر ، چاه احمد ، باغ معدن و چاه بلاغ در شهرستان های ابرکوه ، خاتم و مروست را شامل می شود و برای تکمیل طرح تامین پایدار آب آشامیدنی مناطق عشایری یزد، ایجاد زیرساخت های آب در مناطق عشایری از دیگر راهبردهاست .

شمس با بیان اینکه امسال با توجه به کاهش بارندگی‌، تمام ظرفیت ها برای تامین آب مورد نیاز عشایر یزد در مناطق ییلاقی استان فارس و کرمان به‌کار گرفته می شود، خاطر نشان کرد: برای تامین آب شرب از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون افزون بر ۴۰۰ تانکر ۱۲ هزار لیتری آب به مناطق ییلاقی حمل و توزیع شده است.

۹۰میلیارد ریال برای تامین آب شرب سیار مناطق عشایری یزد جذب شد

رییس اداره امور عشایر یزد ادامه داد: از مجموع سه هزار کیلومتر ایلراه های عشایر استان، تاکنون ۳۰۰ کیلومتر آن تیغ زنی شده است که این ایل راه ها در حد فاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی استان های یزد، فارس و کرمان قرار دارد و مورد استفاده عشایر یزد قرار می گیرد .

شمس خاطر نشان کرد: از مجموع ۷۵۰هزار راس دام سبک دراستان یزد ، ۲۵۰ هزار راس آن که حدود ۳۰ درصد است متعلق به جامعه عشایر است و سالانه حدود ۳ هزار تن انواع فرآورده های دامی و لبنی شامل ۵۰۰ تن شیر، ۲هزار تن گوشت قرمز ، ۷۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن دیگر فرآورده لبنی و دامی و ۳۰۰ متر مربع فرش و گلیم و سایر بافتنی ها از سوی عشایر استان تولید می شود.

هم اکنون هزارو ۴۲۳ خانوار در قالب چهار هزار و ۸۴۶ نفر در مناطق عشایری سه شهرستان ابرکوه، هرات و مروست زندگی می کنند که عمدتا از ایلات قشقایی، عرب خمسه، بختیاری و طوایف مستقلی چون قرائی، توتکی، آربز و شکاری هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار