پرده برداری تابناک یزد از نقش عامل انسانی در بحران سیل اخیر:
کد خبر: ۱۰۴۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵ 04 May 2022

حجم و سرعت پیشروی سیل اخیر شهر یزد، هرچند در نوع خود کم سابقه بود اما مشابه چنین بارشی در سال های پیشین نیز در یزد باعث روان شدن سیلاب شده بود، اما چنین خساراتی را در پی نداشت!
این خسارات چندصد میلیاردی سیل، بیش از آنکه رنگ و بوی یک حادثه طبیعی داشته باشد، قصور مدیریتی را به رخ شهروندان کشید و اعتراضات مجازی گسترده ای به همراه داشت.
اما سکوت مسئولان و پوشش گسترده رسانه ای حضور و تلاش شبانه روزی آنان در صحنه و البته تصمیم شورای تامین استان در عدم اطلاع رسانی عناوین مقصرین، سبب شد تا علت این حادثه در اذهان عمومی پیگیری نشود!
طبق مستندات و بررسی های صورت گرفته تابناک یزد، این سیل روان شده در شهر ناشی از بارش شدید باران در محدوده شهری نبود! به عبارتی مشاهده گِل و لای در آب گرفتگی "پل حجاب" خود اولین نشانه بر این مهم بود که محل ایجاد و روان شدن این سیل خارج از محیط شهری و بحران فراتر از تصور مدیریتی استان بوده؛ در پی همین رخداد و بررسی دیرهنگام مسئولان تا کشف محل روان شدن این سیلاب، در رسانه ها اعلام شد که شکستگی سیل بند یزد علت اصلی ورود شدید سیل به شهر و ایجاد این خسارات شده که البته خبر مذکور، همه ی انچه که اتفاق افتاده بود را روایت نکرد!
سیل بند بیچاره! یزد پیش از بارش باران و در محدوده زمانی دیگری توسط پیمانکار پارک علم و فناوری یزد تخریب شده بود که با ورود سیل پشت آن، نه تنها از ورود آن به شهر جلوگیری نکرده بلکه همین شکستگی بر تجمیع و افزایش سرعت پیشروی آن تاثیر بسیاری داشت؛ مهمی که هرچند با ورود شهرداری یزد و مرمت سیل بند مواجه شد اما اطلاع و اقدام دیرهنگام، سبب شد چند روستا و محلات بسیاری از شهر که در منطقه این سیل بند بودند درگیر آب گرفتگی، تخریب و خسارات عدیده بسیاری شوند!
در وهله اول مقصر اصلی این بحران و چندصد میلیارد خسارتی که برای مردم و بیت المال به همراه داشت بی شک مدیریت بحران استان بود که برحسب وظیفه در نظارت جامع و دقیق بر وضعیت سیل بندهای شهر به ویژه در سیلاب های بهاره کوتاهی کرده است؛ مقصر دوم پارک علم و فناوری یزد است که با چه مجوز و دستوری اجازه تخریب سیل بند جهت انجام پروژه های عمرانی خود در این منطقه را به خود داده و مقصر سوم و همیشه مقصر حوادث طبیعی در یزد، اداره کل هواشناسی این استان است که در بحران های اخیر عدم پیشبینی های درست آن در کنار عدم مدیریت واحد استان عامل وارد آمدن خسارات بسیاری به مردم و بیت المال شده اند.
حال باید دید استاندار یزد، نمایندگان استان و دستگاه قضایی در برخورد با این مسببین و دیگر افرادی که در این حادثه نقش داشتند و تا امروز، علیرغم تلاش شبانه روزی پس از بحران، حتی عذرخواهی نکرده و این علل را در اذهان عمومی مخفی نگاه داشته اند، چه خواهد بود!
بی شک مطالبه مردم یزد و رسانه های استان، برخورد جدی و بدون اغماض با مسببین و جبران خسارات مردمی در اسرع وقت خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار