مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: از میان ۱۹ دشت استان که دارای آب باکیفیت هستند ۱۶ دشت به علت برداشت اضافه از آبهای زیرزمینی در شرایط ممنوعه به سر می‌برند و سه دشت آزاد باقی مانده نیز از نظر کیفی دارای آب شور هستند.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ 23 January 2022

به گزارش یکشنبه روابط عمومی این شرکت "محمدعلی امیربیکی" در مورد وضعیت افت آبخوان و کسری مخزن در استان با اشاره به اینکه متوسط بارندگی سالیانه استان یزد حدود ۹۵ میلیمتر و در مقایسه با متوسط بارندگی کشور حدودا ۳۸ درصد است افزود: واقع شدن استان در کمربند بیابانی نیمکره شمالی، تحلیل سیستمهای باران زای وارده به استان به علت دوری از منابع رطوبتی، تابش خورشیدی زیاد و موقعیت توپوگرافی موجب شده تا شرایط اقلیمی استان بصورت خشک و خشن درآید.

وی با بیان اینکه بهره برداری از آب زیرزمینی از قدیم بوسیله چشمه و قنات در استان یزد رایج بوده است و در دشتهای مختلف شبکه های وسیعی از رشته قنوات وجود داشته که آب مورد مصرف کشاورزی، شرب و بهداشت را تامین می کرده است افزود:بهره برداری با این سیستم مناسب ترین روش حفظ تعادل هیدرولوژیکی سفره های آب زیرزمینی بوده است.

امیربیکی اظهار داشت:با رواج حفر چاه در استان و در نتیجه برداشت بیش از حد از آبخوان ها، این تعادل بهم خورده و افت سطح آب زیرزمینی مشاهده شده است، بطوریکه امروزه بیلان آبی در اکثر دشتهای استان منفی و در برخی مناطق هم بحرانی است.

وی ادامه داد: کسری بیلان آب زیرزمینی استان حدود ۳۸۴ میلیون مترمکعب در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بوده و متوسط کسری بیلان دراز مدت آن حدود ۲۴۳ میلیون مترمکعب می باشد؛ بدیهی است که شرایط موجود زنگ خطری برای وضعیت سفره های آبی استان در آینده نه چندان دور می باشد. از عواقب اسف بار افت سطح آب زیرزمینی علاوه بر خشکیدن قنوات و کاهش آبدهی تعدادی از چاهها، تغییر کیفیت و افزایش املاح هم بوده است.

این مسئول از جمله مهمترین راهکارهای مدیریت وضع موجود را طرح احیا و تعادل بخشی عنوان کرد و گفت: طرح مذکور یکی از عمده فعالیت‌های وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت حفاظت کمی و کیفی منابع آب و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب زیرزمینی است که در سال‌های اخیر در محدوده‌های مطالعاتی استان اجرا گردیده است.

امیربیکی افزود: اقداماتی همچون نصب کنتور، انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، خاموشی، اصلاح و تعدیل و غیره باعث صرفه‌جویی در میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی گردیده است و علاوه بر طرح فوق، اجرای طرح استفاده مجدد از پساب تصفیه شده مطابق با مسائل زیست محیطی و همچنین فرهنگ سازی در اقشار مختلف جهت صرفه جویی و کاهش مصرف آب از جمله دیگر راهکارهای مدیریت مصرف است.

منبع: ايرنا
برچسب ها: منابع ، دشت ، ممنوعه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار