در سمینار تخصصی «هوای پاک، انرژی پاک» در یزد مطرح شد؛
مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی جهاددانشگاهی یزد با اشاره مرگ زودرس سالانه بیش از هفت میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا، کنترل این بحران را نیازمند مدیریت همگانی و جدی این وضعیت خواند.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵ 19 January 2022

«مائده دهقانی» در سیمنار تخصصی «هوای پاک، انرژی پاک» که امروز ۲۹ دیماه و همزمان با روز ملی هوای پاک به همت مرکز محیط زیست و آلودگی‌های محیطی سازمان جهاددانشگاهی و دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان با هدف آگاهی‌بخشی پیرامون اهمیت توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست در محورهای مختلف برگزار شد، اظهار کرد: بحران آلودگی هوا محدود به یک منطقه، شهر یا کشور خاصی نمی‌شود بلکه یک مسئله جهانی است و همه کشورها را متاثر خود می‌کند همانطور که تاثیر تغییر اقلیم، گازهای گلخانه‌ای و بارنهای اسیدی را در تمام دنیا شاهدیم.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد انواع آلاینده‌ها و آلودگی‌های هوا به لحاظ منشا، مکان و دیگر شاخصه‌ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۳ درصد از مرگ و میرهای در دنیا مرتبط با محیط است و متاسفانه در این بین آلودگی هوا رتبه پنجم را در بین عوامل مرگ انسانها به خود اختصاص داده است.

دهقانی همچنین با اشاره مرگ زودرس سالانه بیش از هفت میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا، ۲۱ درصد از این مرگها را به دلیل التهاب ریه، ۲۰ درصد را به دلیل سکته‌های مغزی، ۳۴ درصد بیمار های قلبی ناشی از آلودگی هوا و ۱۹ درصد بیمارهای انسداد ریه و مابقی را سایر عوامل بیماری زا ناشی از این نوع آلودگی ذکر کرد.

وی به آلودگی‌ هوای داخل ساختمانها و عوامل آن نیز اشاره و بیان کرد: سالانه ۳.۸ درصد از مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا مربوط به داخل ساختمانهاست که باید این موارد را نیز جدی گرفت.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی به مرگ و میر سالانه ۱.۷ درصد از کودکان زیر ۵ سال جهان بر اثر عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا، تاکید کرد: آلودگی هوا همانند کووید ۱۹ واکسن ندارد لذا کنترل این بحران نیازمند مدیریت صحیح و عزمی همگانی است.

به گفته وی، بحران آلودگی هوا حل شدنی است چرا که نمونه‌های موفق و متعددی از این مدیریت بحران را در کشورهای مختلف جهان به رغم رشد صنعتی و رشد جمعیتی در این کشورها شاهدیم.

دهقانی در ادامه گریزی به صنعت برق، نیروگاه‌های تولید انرژی حتی انرژی‌های تجدید پذیر و آلودگی‌های ناشی از هر یک از جمله در بخش گازهای گلخانه‌ای نیز اشاره و عنوان کرد: تمام تلاش دنیا سوق دادن نیروگاه‌های سوختی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است تا شاهد کمترین اثرات زیست محیطی آنها به ویژه در حوزه آلودگی هوا را شاهد باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش نیز به اثرات محیط زیستی و مدیریت سبز و توسعه پایدار اشاره و در پایان ابراز امیدوار کرد که برگزاری این سمینار که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، بتواند بستر و زمینه‌ساز خوبی برای ارائه ایده‌های موثر در جهت کاهش و کنترل بحران آلودگی هوا از سوی فعالان و محققان در این حوزه شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار