استاندار یزد گفت: گردشگری ظرفیتی است که اگر درست مدیریت نشود می‌تواند خسارت‌هایی نیز داشته باشد و لذا لازمه همه فعالیت‌ها در زمینه گردشگری داشتن برنامه و اجرایی کردن آن است.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ 17 January 2022

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی یکشنبه شب در نشست شورای فرهنگ عمومی استان افزود: بهترین ثروتی که می‌ توان از آن برای اقتصاد استفاده کرد و در راستای توسعه و پیشرفت استان بهره برداری کرد گردشگری است.

به گفته وی در ۲ سال گذشته کرونا لطمه بسیار بزرگی به این حوزه وارد کرد و نیروی کار و متخصص از آن در حد وسیعی خارج شد و به شدت آسیب خورد.

استاندار یزد گفت: بیش از چهار هزار نفر در این رشته در استان فعال هستند و لذا باید با تدوین برنامه های اصولی نسبت به حمایت از این بخش اقدام کرد اما مسائل فرهنگی نیز باید اجرایی شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در این نشست گفت: گردشگری یکی از پتانسیل های استان است که در بخشی از آن هیچ گونه برنامه ای تدوین نشده و رها شده است و لذا باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا هم گردشگری جاری باشد و هم مباحث فرهنگی آن منطبق با فرهنگ دارالعباده یزد اجرایی شود.

آیت الله محمد رضا ناصری افزود: حداقل در استان یزد برنامه ای تدوین شده تا در امتداد آن بتوانیم در زمینه گردشگری تاثیر فرهنگ خودمان را داشته باشیم و فرهنگ دارالعباده و اصیل و دینی یزدی را منتقل کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه گاها راویانی که همراه تورهای گردشگری به استان یزد سفر می کنند با فرهنگ یزد بیگانه هستند و منطبق با آداب و سنت یزد آموزش داده نشده اند و باید این راویان و راهنمایان گردشگری آموزشی منطبق با اخلاق و اعتقاد یزدی ها داشته باشند و درست برای بازدید کنندگان توضیح دهند اما متاسفانه در مواردی گاها وارونه جلوه می دهند و گردشگری در یزد باید با فرهنگ یزدی ها سازگار باشد.

همچنین امام جمعه بخش مرکزی یزد در این نشست گفت: گردشگری برای گروه های غیررسمی که هیچ گونه مجوزی نمی گیرند باید با نظارت بیشتری همراه باشد و متاسفانه اکنون آشفتگی فرهنگی وجود دارد و ما در کشور قوانین مدون و نیروی لازم را داریم اما از ظرفیت اداری و این نیروها استفاده نشده است.

آیت الله سید محمدکاظم مدرسی افزود: وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری استان باید به تمام معنا به این مسئله توجه کند که آداب گردشگری باید متناسب با فرهنگ میزبان باشد و هتل ها، کافی شاپ ها و خانه های سنتی که در یزد فعالیت دارند به عنوان سفیران فرهنگی شهر مذهبی دارالعباده یزد هستند و متاسفانه برخی نگرانی ها در این زمینه وجود دارد.

وی اظهار داشت: برخی از افداماتی که در اماکن گردشگری و یا فروشگاه های صنایع دستی انجام می شود هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ دارالعباده یزد ندارد و لذا باید نظارت بیشتری توسط ارگان های مرتبط و ناظران صورت گیرد و امیدواریم مثل بسیاری از فعالیت ها این مشکل نیز در دولت مردمی سیزدهم برطرف شود.

امام جمعه بخش مرکزی گفت: در مسئله دیگر متاسفانه در قانونی که اخیرا در دادگستری اجرا می شود سرقت های زیر ۲۰ میلیون تشکیل پرونده داده نمی شود و همین مسئله باعث نا امنی در بین مردم شده و از مجلس شورای اسلامی و دادگستری درخواست داریم کارها را مشکل تر نکنند و این قوانین باعث ناامنی نشود.

همچنین غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری استان یزد در این نشست گفت: فعالیت هایی که در شورای فرهنگ عمومی اجرا می شود و باید ضمانت اجرایی داشته باشد و همچنین همه موارد تدوین شده و طبق صورت جلسه اعلام شده، اعلام شود.

حجت الاسام سید محمدرضا نجم الهدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد هم در این نشست گفت: میراث فرهنگی و گردشگری با هم و با محوریت آداب و سنن و رسوم تشکیل شده ونباید از یکدیگر جدا شود و باید همراه با آثار تاریخی به فرهنگ و سنت در منطقه توجه شود.

همچنین عباس کلانتری، رییس دانشگاه یزد در این نشست گفت: با تلاش اساتید دانشگاه یزد طرحی تهیه شده و به عنوان پیوست فرهنگی تدوین شده است همچنین با توجه به اینکه فضای مورد نیاز و نیروی متخصص دو نیاز بخش گردشگری است لذا آمادگی داریم در رشته های هتلداری به عنوان شهر جهانی یزد رشته های مرتبط را راه اندازی کنیم و در بخش گردشگری نیز در زمینه آموزش نیروها نهایت همکاری را خواهیم داشت.

سالار، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این نشست گفت: میراث فرهنگی آمادگی کامل دارد تا جهت رفع دغدغه های فرهنگی نهایت همکاری را داشته باشد و مشکل ما راهنمایان تور خودمان نیست و آژانس های مجاز همه دوره های آموزشی را طی کردند و دغدغه مورد نظر در زمینه راهنمایان گردشگری است که همراه با تورهای گردشگری حضور پیدا می کنند.

در پایان این نشست تعدادی دیگر از اعضا درخواست و پیشنهادات خود را مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد. همچنین طرح سامان خانواده مطرح و مقرر شد احکام افراد مشخص شده صادر و فعالیت آن در استان یزد اجرایی شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار