معاون دادستان یزد مطرح کرد؛
معاون دادستان عمومی و انقلاب یزد با بیان این که طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی و متکدیان تنها منحصر به کودکان نیست، بر لزوم پاک‌سازی سیمای شهر از همه افراد خیابانی اعم از کودک یا بزرگسال، مرد یا زن، تبعه خارجی و افراد غیر بومی و بومی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۲۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷ 16 January 2022

«علی محمد دشتکیان» در جلسه ساماندهی کودکان کار و متکدیان شهر یزد، اظهار کرد: قوانین، آیین نامه و دستورالعمل های زیادی در خصوص سامان دهی این حوزه وجود دارد که نقش و وظیفه همه دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

وی افزود: در این نشست تعاملی و هم اندیشی، وظایف و رسالت همه دستگاه‌ها بر اساس موازین و مقررات، تبیین و تشریح می‌شود و انتظار است پس از شروع اجرای این طرح، همه نهادها و سازمان‌های مشمول انجام وظیفه، محکم و استوار در میدان عمل باشند.

این مقام قضایی، جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی و متکدیان را از وظایف شهردای دانست و گفت: طبق قانون، شهرداری باید نسبت به این امر اقدام کند و نیروی انتظامی نیز در صورت لزوم همراهی کند، البته این طرح منحصر به کودکان نیست و باید نسبت به پاک‌سازی سیمای شهر از همه افراد خیابانی اعم از کودک یا بزرگسال، مرد یا زن، تبعه خارجی و افراد غیر بومی و بومی اقدام شود.

وی پاک‌سازی سیمای شهر از این افراد را ضروری برشمرد و تصریح کرد: حضور این افراد تنها خلاصه در تکدی‌گری و کلاشی نمی‌شود و با بررسی های صورت گرفته، محرز است حضور این افراد در چهارراه ها، میادین، اطراف مراکز خدماتی، بیمارستانی و پاساژها یا رستوران ها تبعات و ناهنجاری های دیگری را نیز به دنبال دارد.

معاون دادستان یزد، تدوین برنامه‌های اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی در کنار اقدام عاجل عملیاتی در این خصوص را خواستار شد و گفت: تحقق یک شهر عاری از متکدی و خیابان‌گرد، نیازمند مشارکت و همراهی همه آحاد جامعه است.

وی با اشاره به رأفت قلبی و روحیه خیرمندانه مردم یزد در کمک به افراد بی بضاعت، بی خانمان و محجور، ابراز کرد: باید کمک‌های مردمی و خیرمندانه مردم جلب و رهنمون به افراد نیازمند واقعی شود چرا که در بسیاری از موارد تکدی‌گری قرین با کلاشی است و این افراد بعضا با استفاده از روحیه پاک و صداقت مردم درآمدهای بسیار بالایی را کسب می کنند و در کنار آن زمینه ساز برخی از ناهنجاری های دیگر نیز می شوند.

دشتکیان، نظم و سیر اجرای این طرح را دارای شیوه اصولی و حرفه ای مد نظر مُقنن ذکر کرد و گفت: شهرداری ابتدا اقدام به جمع آوری این افراد می کند و بعد باید آنان را تحویل بهزیستی دهد، در این فرایند بهزیستی ضمن ثبت و ضبط سوابق افراد جمع آوری شده، اتباع خارجی غیر مجاز را ظرف ۲۴ ساعت باید به اداره اتباع تحویل دهد و برای مسکینان و فقرای واقعی با همکاری کمیته امداد پرونده تشکیل دهد و در خصوص سایر افراد نیز مطابق فلو چارت های مصوب اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: حسب ضوابط مصوب، همه این سیرِ تقسیم کار بین دستگاه ها برای نوبت اول صورت می‌گیرد و اگر فردی دوباره با اقدامات مشابه قبلی شناسایی شد، بحث مجرمانه بودن عمل مطرح و از اینجا به بعد پای دستگاه قضایی نیز به این فرایند باز می‌شود.

معاون دادستان یزد، کمک استانداری و فرمانداری را در سامان دهی افراد بی بضاعت و بی خانمان ضروری دانست و بیان کرد: پس از تفکیک افراد جمع آوری شده، نیاز است تا مراکز متولی با جلب کمک خیِّرین و همکاری استانداری و فرمانداری برای اسکان و رفع مشکلات این افراد برنامه‌ریزی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، دشتکیان به طرد اتباع بیگانه از کشور که مبادرت به تکدی‌گری می‌کنند در قالب مصوبات قانونی و همچنین بازگرداندن افرادی غیر بومی که با سوء استفاده از احساسات پاک مردم یزد اقدام به فروش برخی از اقلام در چهار راه ها یا گدایی می‌کنند، اشاره کرد و گفت: با انجام این طرح، چهره شهر اصلاح و کمک خیِّرین نیز به افراد نیازمند و محتاج واقعی خواهد رسید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار