در یک دوره آموزشی برگزار شد؛
اولین دوره آموزشی آشنایی با قنات و سازه‌های تاریخی در مجموعه‌ی گردشگری سلامت شریف آباد اردکان با حضور علاقه‌مندان به این هنر تاریخی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 05 December 2021

«قاسم برخورداری» مدیر مجموعه گردشگری سلامت در محله شریف آباد اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این خبر افزود: این کارگاه یک روزه از ساعت ۹ صبح روز جمعه با حضور اساتید خبره این حوزه آغاز و تا ساعت ۱۶ همین روز ادامه داشت.

وی افزود: در این دوره آموزشی استاد «علی سپهری» از مورخان و نویسندگان اردکانی، پیشینه و تاریخ حفر قنات را مورد بررسی قرار داد و «نادر پیری اردکانی» از دیگر محققان حوزه قنات استان یزد، نگهداری و مرمت قنات را تدریس کرد.

برخورداری خاطرنشان کرد: «محمد علی بهجتی اردکانی » عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و کارشناس ارشد مدیریت سیستم و بهره وری و دانشجوی دکترای گردشگری نیز در این کارگاه یک روزه از گردشگری قنات گفت.

وی به برنامه عصر این رویداد نیز اشاره کرد و گفت: این کارگاه در برنامه عصرگاهی خود با بازدید شرکت کنندگان از مسیر گردشگری قنات شریف آباد که یک قنات خشک به شمار می‌رود، همراه بود و شرکت‌کنندگان مسیر قنات آب‌دار و زنده‌ی عیش آباد در پهنه‌ی دشت هریشت اردکان را نیز مورد بازدید قرار دادند.

مدیر این مجموعه‌ی گردشگری افزود: بخش عملی این دوره آموزشی با حضور اساتید خبره‌ای همچون استاد «جواد قانعی»، «حسین دهستانی»، «حسین هاتفی » و «محمدعلی هاتفی» در مسیر قنات‌ها، مورد پیمایش و آموزش قرار گرفت.

این فعال حوزه گردشگری با بیان این که در آینده نزدیک کلاس‌های تکمیلی این دوره نیز برگزار خواهد شد، یادآور شد: در پایان این رویداد، علاقه‌مندان حاضر گواهی شرکت در دوره را دریافت کردند.

برخورداری در پایان خاطرنشان کرد: دوره آموزشی آشنایی با قنات به همت مجموعه گردشگری سلامت با همکاری پایگاه پژوهشی اردکان، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی و مشارکت شرکت ذوب و فولاد اردکان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، از مهمترین سرفصلهای ارائه شده در این دوره آموزشی می‌توان به اصول هواشناسی و هیدرولوژی، جنبه‌های تاریخی و جغرافیایی قنات، ضرورت تهیه شناسنامه قنوات، طبقه‌بندی قناتها، ساختمان قنات، وضعیت فعلی قنوات، روش های بومی جهت احداث و مرمت قنات، کاربرد روش های مدرن در قنات، نگهداری قنات، قنات و توسعه پایدار و جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و گردشگری قنات اشاره کرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: قنات ، گردشگری ، اردکان ، تاریخی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار