محقق دانشگاه هامبورگ آلمان:
محقق دانشگاه هامبورگ آلمان در نشست کانون سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با طرح مفهوم پدیدارشناسی چهره، به تبیین رابطه چهره با خشونت پرداخت و مفهوم خشونت را وابسته به مفهوم دیگری عنوان کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳ 28 November 2021

دکتر «ایرج اسماعیل‌پور قوچانی» در این نشست که با محوریت بررسی راهکارهای کاهش خشونت و خشونت، هویت و دیگر بودگی دیگری، به صورت مجازی برگزار شد، با بیان این که پدیدارشناسی خشونت وابسته به درک ما از «دیگری» است، افزود: در تشریح و تبیین مفهوم «دیگری» از زاویه سنت پدیدارشناسی به جایگاه این مفهوم نزد لویناس و اصالت «دیگری» تأکید می‌کند. «دیگری» برای لویناس نه یک خودِ تعمیم یافته است، نه یک شیءِ در دست.

وی با اشاره به این که «دیگری» غیریت مطلق است و از این رو نامتناهی است، گفت: بنابراین لویناس با محور قرار دادن مبحث دیگری و طرح مفاهیمی از قبیل چهره، وجود شخص را متکی به وجود و چهره دیگری می‌داند.

به گفته اسماعیل‌پور، چهره واجد یک نوع معرفت است که برای لویناس در اولویت قرار دارد و بر این اساس ما در چهره‌ دیگری مسوولیت بی‌نهایت خود را درمی‌یابیم. در واقع مسوولیت همه کارهای «دیگری» با ماست و از آن رو که این مسئولیت نامتناهی است، همواره احساس تقصیر می‌کنیم بنابراین ما در برابر «دیگری» مسئولیتی نامحدود داریم.

به عقیده‌ وی، خشونت متکی است به تقلیل «دیگری»؛ به طور مثال در تعرض جنسی ما با تقلیل فرد مقابل به بدن او مواجه هستیم.

این محقق دانشگاه هامبورگ آلمان افزود: چهره هم عریان است و هم فقیر، یعنی نوعی فقر ذاتی در چهره وجود دارد و آدمی همواره در حال کوشش برای مخفی کردن این فقر با «ادا» است و از طرفی دیگر، همین رویارویی با چهره، انسان را از خشونت منع می‌کند یعنی ما خواسته یا ناخواسته، دیگری را لحاظ می‌کنیم و به او احترام می‌گذاریم.

«سید رضا جوادیان» دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد نیز با اشاره به آسیب‌های رفتار خشونت‌بار برای فرد قربانی و افرادی که در آن موقعیت قرار دارند، از لزوم آموزش مهارت‌های کنترل خشم به ‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، همچنین نقش پر رنگ نظام آموزشی در این حوزه سخن به میان آورد.

«مجتبی ملک افضلی» عضو هیات علمی بخش حقوق دانشگاه یزد با تأکید بر مطالعات صورت گرفته در حوزه جرم‌شناسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی پیرامون پدیده خشونت، دانش موجود در این زمینه را مطلوب ارزیابی کرد.

وی بر ضرورت بومی‌سازی و استفاده از دانش موجود بشری برای ارایه راهکارهای مناسب جهت کاهش خشونت و مدیریت آن در استان یزد تأکید کرد.

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد در بیان راهکارهای و ریشه‌های خشونت سه سطح فردی، میانی و کلان را از یکدیگر تفکیک کرد. به گفته وی، در سطح فردی می‌توان از تکنیک‌های آموزشی و در سطح میانی از مکانیزم‌های موجود در محیط پیرامون برای مهار خشم استفاده کرد.

عطار، همچنین در سطح کلان به ساز و کارهای کلان بر سیاست و اقتصاد برای کاهش خشونت اشاره کرد و از میل طبیعی انسان به تصاحب و بروز خشونت سخن به میان آورد و ظهور تمدن و نهادهای آن را زمینه‌ای برای مهار میل خشونت عنوان کرد.

«محمدعلی صادقی‌پور» معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان یزد، تقدیس خشونت را مورد بررسی قرار داد و گفت: میزان خشونت در سال‌های گذشته روبه افزایش بوده است و در شهر یزد نیز شاهد بروز چنین خشونت‌هایی نیز هستیم.

وی تلقی جامعه از برخی خشونت‌ها را نه‌تنها منفی ندانست بلکه این نوع خشونت‌ها را دارای بار مثبت عنوان کرد. صادقی‌پور در بحث مدیریت یا تنظیم هیجان دلیل بروز خشونت را غیریت سازی عنوان کرد که در این موقعیت فرد دیگران را در مقابل خود می‌بیند بنابراین حس خشونت در او شکل می‌گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، تأکید بر اهمیت هویت در بررسی خشونت، تأکید بر ضرورت بررسی خشونت در استان یزد،‌ تأکید بر اهمیت آموزش در کنترل و مهار خشم و ضرورت بومی سازی مطالعات در حوزه خشونت، از مهم‌ترین محورهای مطرح ‌شده در این نشست بود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: پدیدارشناسی ، خشونت ، محقق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار