کانون تفکر آب دانشگاه یزد پیشنهاد کرد؛
دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد با اشاره به ریسک بالا، چالش‌ها و تنش‌های موجود در بحث انتقال آب بین حوضه‌ای، شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا را به عنوان یک جایگزین معرفی کرد.
کد خبر: ۱۰۱۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲ 25 November 2021

«حسین ملکی‌نژاد» در نود و نهمین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد که با موضوع شیرین سازی و انتقال آب شور به‌صورت مجازی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: روزانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب دریا در حال شیرین‌سازی است.

وی با توجه به مصرف سرانه بالای آب در ایران نسبت به میانگین جهانی بر لزوم به‌سازی تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت مصرف آب تأکید کرد.

«محمدرضا رضایی‌نژاد» مدیر عامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد نیز به تشریح فعالیت‌های گروه تعاونی پیشگامان در بحث انتقال آب از دریای عمان پرداخت و گفت: تعاونی پیشگامان برای حل مشکل کم‌آبی استان یزد اقدام به تشکیل یک شرکت در قالب یک تعاونی فرااستانی با برآورد سرمایه تقریبی ۸۸ هزار میلیارد تومان کرده است.

وی تعاونی پیشگامان را متعهد به شیرین کردن آب دانست و در مقابل وظیفه انتقال و مدیریت آن را بر عهده حاکمیت دانست.

مدیر عامل پیشگامان اظهار کرد: الگوی شیرین‌سازی و انتقال، مرحله به مرحله در دستور کار پیشگامان قرار دارد.

به گفته وی، در این طرح ابتدا به صورت پایلوت ۵۰۰ و سپس ۳۰ هزار متر مکعب در روز شیرین‌سازی انجام می‌شود و در صورت موفقیت با درآمد حاصل از آن، فازهای بعدی طرح به طور کامل به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی گفت: در بخش هزینه، ۲۵ درصد هزینه مربوط به شیرین‌سازی و ۷۵ درصد مربوط به انتقال است که این هزینه از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم تأمین می‌شود.

رضایی‌نژاد در رابطه با چالش زیست‌محیطی طرح با اشاره به اخذ مجوزهای مربوطه، اظهار کرد: پساب حاصل از شیرین‌سازی در عمق یک کیلومتری دریا تخلیه می‌شود.

وی در خصوص استفاده از تجربه کشورهای همسایه، گفت: مشاور تعاونی پیشگامان در این طرح، تجربه شیرین‌سازی آب در کشور امارت و عربستان را نیز داشته است.

«سید محمد عرب» ایده‌پرداز اندیشکده TRIZ و مشاور هلدینگ سوین هم با اشاره به مناقشات آبی موجود، پیشنهاد برگزاری ایده‌شو آب در سطح استان را مطرح کرد.

وی مهم‌ترین موضوعات این ایده‌شو را در چهار محور استفاده از صنایع جایگزین به جای کشاورزی، سوء مدیریت مسئولان استان، اصلاح الگوی مصرف آب مردم اصفهان و یزد و اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در آبیاری کشاورزی بیان کرد.

عرب همچنین دو چالش عمده در بخش آب را سوء مدیریت و اطلاع رسانی نامناسب عنوان کرد.

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه هم با اشاره به تنش‌های رو به افزایش میان استان‌های یزد و اصفهان، فضای ملتهب موجود را نیازمند یک رویکرد منسجم بلندمدت دانست.

وی با اشاره با پیشنهاد برگزاری ایده‌شو آب از سوی اندیشکده TRIZ، گفت: کانون تفکر آب دانشگاه یزد در دو بخش اولویت‌بندی محورهای مهم و داوری ایده‌ها می‌تواند به برگزاری ایده شو آب کمک کند.

عطار همچنین با نقد رویکرد تقابلی، حل مشکلات موجود را در گروی همکاری و تفاهم و مهم‌تر از همه شفافیت دانست و بر لزوم پرهیز از هر گونه تنش و رویکرد تقابل محور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، تأکید بر اهمیت رویکرد تفاهم‌محور به‌جای رویکرد تقابلی در حل تنش‌های موجود، تأکید بر بهینه‌سازی الگوی مصرف آب شرب و کشاورزی در استان یزد و اصفهان و لزوم شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا به ‌جای انتقال بین‌حوضه‌ای آب، مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار