مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از تمامی طراحان و فعالان عرصه پوشاک استان خواست با دریافت نشان شیما (شناسه یکپارچه مد ایران) نسبت به ثبت مالکیت معنوی طرح (برند) خود در این زمینه اقدام کنند.
کد خبر: ۱۰۱۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱ 25 November 2021

مجید جوادیان زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه نشان شیما به منزله ثبت برند و حفظ مالکیت معنوی اثر یک هنرمند است، افزود:هنرمندان متقاضی می توانند پوشاک تولید شده را به همراه ۲ قطعه عکس، مدارک شخصی و ثبت اطلاعات فردی در فرم ثبت نام به همراه اثر فیزیکی طرح تولید شده را به این اداره کل ارایه دهند تا برای دریافت نشان یادشده به کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران ارسال شود.

وی اظهار کرد: داشتن ۱۰ نشان شیما از شرایط احراز هنرمندان مد و لباس استان یزد برای استفاده از مزایای بیمه در نظر گرفته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد خاطرنشان کرد: موردهایی از جمله خلاقیت، نوآوری، راحتی در استفاده، کاربردی بودن ،ترکیب رنگ و پارچه و استفاده از اِلمان های ایرانی اسلامی تاثیر زیادی در دریافت این نشان دارد و هنرمندانی که آثار آنها حد نصاب امتیاز را از داوران کسب کند طرح آنها این نشان را دریافت می کند.

به گفته جوادیان زاده، نشان شیما یا همان شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی را یک تاییدیه از طرف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و داوران این رشته به لباس های طراحی شده هنرمندان یزد است که تاثیر و نتایج قابل ملاحظه ای برای هنرمندان مد و لباس استان به دنبال دارد.

کارگروه مد و لباس به صورت رسمی از سال ۹۷ در استان یزد تشکیل شد که در این مدت فعالیت های متفاوتی چون برگزاری نخستین جشنواره ملی پارچه فجر و چهار رویداد مد و لباس با موضوع های مختلف ، بازدید از کارخانه های نساجی و تجلیل هنرمندان فعال در حوزه مد و لباس انجام داد.

قانون و ساماندهی کارگروه مد و لباس کشور متشکل بر ۱۱ ماده و سه تبصره در ۱۲ دی ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

۱۶۰ واحد نساجی در استان فعال است که حدود ۲۳ هزار نفر در این واحدها مشغول کارند و در واقع ۲۷درصد سهم اشتغال یزد مربوط به این صنعت است و ۱۰۰ درصد روفرشی و ترمه و ۸۰ درصد رومبلی ایران در استان تولید می‌شود.

کارخانه های یزد باف، گردباف، افشار، تابان و سعادت از مهمترین مراکز نساجی استان در تولید روفرشی ، فرش ماشینی ، پارچه‌های فاستونی ، کشباف ، پتو و نخ هستند ولی امروز تولید نسبت به قبل متنوع‌تر شده است.

به گونه‌ای که صنایع نساجی علاوه بر تولید قبلی، پارچه پیراهنی ، انواع پارچه‌های رومبلی ، پارچه‌های پرده ای ، ملحفه‌ای و متقال نیز تولید می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار