آخرین جلسه شورای ثبت آثار ملی به کام یزدیها؛
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت ۱۹ اثر در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: یزد بار دیگر در حوزه تعداد آثار ناملموس ثبتی، جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴ 24 November 2021

«سید مصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که امسال یزد بیشترین تعداد آثار ناملموس را با ۱۹ اثر به ثبت رسانده است، گفت: در آخرین جلسه ثبت آثار ملی، ۱۲ اثر متعلق به بافق ثبت شد که پرونده‌های آن به اهتمام شهرداری تهیه و آماده شده است و مابقی آثار نیز مربوط به آیین‌ها و مراسم‌های پخت غذاهای سنتی در سایر مناطق استان است.

وی به ۹ مورد از آثار که مربوط به خوراک اصیل بافق بود، اشاره کرد و گفت: طرز تهیه «آبگوشت عدس سیاه» که غذایی محلی از محصولی بومی است، در این پرونده پیگیری شد. همچنین طرز تهیه «نان کماچ» به دو شیوه کماچ بافق و کماچ گوشت، «آش بارونک» و آیین‌های مرتبط با شیوه نیایش باران که ویژه بافق است و نیز غذای «رزقو» که مشابه «مشتوک» از غذاهای سنتی یزد است، ثبت ملی شدند.

فاطمی از ثبت طرز تهیه و مراسم مربوط به «آش بی‌بی‌ سه‌شنبه» در بافق خبر داد و گفت: این نوع آش، یکی از آش‌های معروف شهرستان بافق به شمار می‌رود و علاوه بر آن، طرز تهیه آش «ابودردا» که بر گرفته از یک آیین سنتی مرتبط با سلامتی است و نیز مراسم‌های مربوط به آن، ثبت ملی شد.

وی یکی دیگر از غذاهای محلی ثبت شده از شهرستان بافق در لیست آثار ناملموس ملی را طرز تهیه «آش کدی» ذکر کرد و افزود: همچنین نوعی «اشکنه»‌ی بافقی با عنوان «قتق بافقی» که با نبات تهیه می‌شود و درون آن برخلاف دیگر اشکنه‌ها، تخم مرغ ندارد نیز به ثبت ملی رسید.

فاطمی به ثبت «مهارت بافت و تولید پادری بافقی» که از محصولات فرعی درخت نخل است نیز اشاره کرد و در ادامه گفت: مراسم و آیین «ششه» که در ششمین روز تولد نوزاد انجام می‌شود نیز یکی از آیین‌های ثبت شده مربوط به استان یزد است.

وی افزود: آیین «پوش‌کشی» در محله‌ی چرخاب که از قدیمی‌ترین آیین‌های پوش‌کشی در شهرستان اردکان و مرسوم در دیگر حسینیه‌های استان یزد است نیز به نام شهرستان اردکان ثبت ملی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان از ثبت آیین «هجی خوانی» در مکتب‌خانه‌های استان یزد هم خبر داد و گفت: «هجی خوانی قران» در مکتب‌خانه‌های یزد به پیشنهاد یزد و میبد به ثبت ملی رسید.

وی با بیان این که «آیین پنجه زرتشتیان» که به مناسبت گرامی‌داشت آغاز سال نو در تقویم قدیمی زرتشتیان برگزار می‌شده و همچنان در روستای مزرعه کلانتر دایر است نیز ثبت ملی شد، خاطرنشان کرد: این مراسم که از آیین‌های باستانی ایرانیان و مرسوم جای جای کشور در گذشته بوده، امروزه تنها در مزرعه کلانتر اردکان و برخی نقاط دیگر استان مانند خلیل آباد، قاسم آباد یزد و محلات و روستاهای زرتشتی‌نشین برگزار می‌شود.

فاطمی از ثبت آیین «تیر و باد» نیز خبر داد و گفت: زنده نگه داشتن نام «آرش کمانگیر» با برگزاری این آیین که در ماه تیر و روز تیر برگزار می‌شود، جزو مراسم‌هایی است که اخیراً ثبت ملی شد.

وی از ثبت سه اثر ناملموس دیگر در شهرستان ابرکوه نیز یاد کرد و گفت: غذای سنتی یا شیرینی سنتی «چنگال» که به مناسبت سال نو در ابرکوه پخت می‌شود و طعم و مزه خوبی دارد نیز جزو آثار ثبتی به شمار می‌رود. علاوه بر آن «خورشت محلی صغری خانم» در ابرکوه و همچنین مراسم «سرسفره‌ای» که در آن، سفره‌ی خمیر به خانواده داماد داده می‌شود نیز از این دیار به ثبت ملی رسید.

فاطمی در پایان خاطرنشان کرد: جمعاً ۱۹ اثر از استان یزد در آخرین جلسه شورای ثبت آثار ناملموس کشور به ثبت رسید و بار دیگر یزد در حوزه تعداد آثار ناملموس جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ثبت ملی ، آثار ملی ، سنتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار