فرمانده سپاه الغدیر یزد در همایش پیشگامان تمدن:
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد با بیان این که حکومت اسلامی در تمام ساحت‌ها و مکتب‌های متعالی نقش دارد، اظهار کرد: نگاه به مکتب بسیج در حوزه حکمرانی امروز نیز تمام ساحت‌های حکمرانی است.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲ 24 November 2021

سردار «رضا پورشمسی» در همایش «پیشگامان تمدن» که به مناسبت سالروز تشکیل بسیج دانشجو و طلبه در سالن تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان یزد با حضور استاندار، فرماندار، اساتید دانشگاه‌ها، مسئول بسیج دانشجویی و دانشجویان بسیجی سراسر استان برگزار شد، ضمن تبریک چهل و دومین سالگرد گرامی‌داشت تاسیس هفته بسیج مستضعفین توسط امام راحل (ره) اظهار کرد: بشر در طول سالیان گذشته دنیای خودش را یک دنیای جدیدی ترسیم کرد و بعد از انقلاب صنعتی فرانسه مدیریت در جهان، مکتب‌های متعدد مدیریتی را به وجود آورد تا بتواند حکمرانی خودش را ترسیم کند.

وی افزود: آن چیزی که غربی‌ها به عنوان «حکمرانی خوب» از آن یاد می‌کنند و تلاش می‌کنند با دانش و تجارب نسل‌های گذشته بتوانند مکتبی را در جامعه جاری و ساری کنند تا تمام ساحت‌های حکمرانی در جامعه اعم از ساحت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، دفاعی و محیط زیستی را به درستی انجام دهند.

فرمانده سپاه الغدیر ادامه داد: زمانی که بشر زندگی فردی خود را در محیط‌های کوچک کشاورزی و قبل از صنعتی شدن سیر می‌کرد، مشکلات به مراتب کمتر بود. وقتی انقلاب صنعتی اتفاق افتاد ادامه جامعه جدیدی را با یک مکتبی به عنوان مکتب «علمی» شروع کرد و حکمرانی را در جامعه بر اساس علم شروع کرد. در بازه بسیار کوتاهی آن مکتب دچار مشکلات عدیده‌ای شد، تولیدات کم، عدم مشتری، بشر به این فکر افتاد که مکتب دیگری را باید جایگزین کند و مکتب «روابط انسانی» را جایگزین کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشمندان علم مدیریت و به نوعی حکمرانی به این نتیجه رسیدند که «انسان» باید در این قضیه بیشتر مد توجه قرار بگیرد و مکتب «روابط انسانی» چند سالی بیشتر مهمان زندگی بشر نبود و بشر به این نتیجه رسید که با آن مکتب هم نمی‌تواند حکمرانی خوب و درستی را تحویل جامعه داشته باشد. بعد از آن مکتب «سیستمی» به وجود آمد و به این نتیجه رسید که دنیا بسیار پیچیده‌تر از سالیان گذشته است و این پیچیدگی باعث می‌شود یک مکتب سیستمی حکمرانی دنیای ما را بهتر کند و طولی نکشید در این مکتب هم مشکلات عدیده‌ای ایجاد شد.

سردار پورشمسی افزود: بشر به این نتیجه رسید که وارد یک مکتب جدیدی به نام مکتب «اقتضایی» شود هر آنچه که اقتضای زندگی بشر است، این مکتب هم عمر طولانی نداشت و در مباحث «استراتژیک» هنر یک مدیر، هنر یک فرمانده را وارد یک میدان کرد، مکتب استراتژیک وارد میدان شد و بعد از تجارب مکتب‌های متعدد امروز ما شاهد این هستیم و از زبان خود دانشمندان امروز است، که بشر به عنوان یک موجود تمامی خواه، به عنوان ویرانگر زندگی و حیات خود معرفی می‌شود و هیچ کدام از مکتب‌ها نتوانست سعادت انسان را به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه مکتب بسیج در تمام ساحت‌های حکمرانی خوب، چه در حوزه اقتصادی، چه در حوزه اجتماعی، فرهنگی و امنیتی بهترین برکت‌ها را برای جامعه بشر داشته است، افزود: علاوه بر اینکه برکت‌های زیادی داشت، از آن طرف هم کمترین هزینه را برای جامعه دارد.

وی تصریح کرد: نوع نگاه حکمرانی امروز در دنیا به این نتیجه رسیده است که هر چه مردمی‌تر باشد، می‌تواند بهره‌های بیشتری داشته باشد. امروز در دنیا شاهد این هستیم که هسته‌های متمرکز حکمرانی در حال ضعیف شدن هستند و در حقیقت قدرت را باید متمرکز به آحاد مردم کنند و در این دنیا ما این افق را در پیش خواهیم داشت که چیزی به نام مجلس نداشته باشیم و گروه اندیشه ورز مردمی هستند که آن‌ها تصمیم می‌گیرند برای حکمرانی خوب، لذا امروز اگر بشر غربی به این نتیجه می‌رسد که در آینده قرار است این کار را انجام دهد، ۴۲ سال پیش حضرت امام (ره) به این نتیجه رسید که حکومت اسلامی در تمام ساحت‌ها و مکتب‌های متعالی نقش دارد که برای زندگی بشر نفع دارند و نه ضرر.

پورشمسی در پایان با بیان این که نگاه به مکتب بسیج در حوزه حکمرانی امروز تمام ساحت‌های حکمرانی است، گفت: البته در بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیشترین تاکید به جوانان و علم شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار