رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد مطرح کرد؛
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: هدف از اجرای طرح «شهردار مدرسه» تقویت حس مسئولیت پذیری و مشارکت جویی دانش آموزان در سطح شهر، مدرسه و خانواده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸ 24 November 2021

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» در جلسه هم‌اندیشی اجرای طرح شهردار مدرسه که با حضور «محمدباقر پارساییان» عضو شورای شهر، «حسین میرشریف» رییس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی، نماینده آموزش و پرورش، مدیران و معاونین مدارس شرکت‌کننده در این طرح برگزار شد، اظهار کرد: طرح «شهردار مدرسه» با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و اتحادیه انجمن‌ های اسلامی دانش آموزان استان یزد با هدف آمادگی ورود نوجوانان به زندگی در جامعه ای بزرگ‌تر از مدرسه اجرا و برنامه ریزی شده است.

وی با بیان این که مخاطبان طرح «شهردار مدرسه» دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول هستند، گفت: خواستگاه این طرح تقویت، رشد و مشارکت دانش‌آموزان به صورت عملی و بنیادین در بستر مدرسه است چرا که مدرسه یکی از موثرترین فضاها برای آموزش، ترویج فرهنگ مشارکت و تبلور شخصیت و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به این که سنت و تفکر مشارکت باید از دوران کودکی و نوجوانی به افراد آموزش داده شود تا موثرتر و سودمندتر باشد، افزود: طرح «شهردار مدرسه» ابزاری برای تحقق اهداف معین حول محور شخصیت بخشیدن به نوجوانان، تقویت مشارکت‌جویی دانش‌آموزان در سطح شهر و مدرسه به خانواده است.

صداقت اعلام کرد: این طرح در راستای استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند دانش‌آموزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با توجه به افزایش در شرایط کرونا در مدارس اجرا می‌شود، گفت: طرح «شهردار مدرسه» هدف‌های بزرگی از جمله ارج نهادن به شخصیت و کرامت دانش‌آموزان، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان، استفاده از نقطه نظرات دانش آموزان در امور مدرسه و زمینه سازی برای آموزش و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان برای حضور موثر و بهتر آنان در عرصه های مختلف جامعه را دنبال می کند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با اشاره به این که در این طرح، دانش‌آموزان با مسئله شناسی و برنامه ریزی آشنا می شوند، گفت: از جمله فعالیت‌های شهردار مدرسه می‌توان به شناسایی و اولویت بندی وضعیت پیرامون مدرسه تا شعاع ۵۰۰ متری، شناسایی و اولویت بندی نیاز های مدرسه، انتخاب پنج نفر به عنوان معاونین شهردار مدرسه، جلب مشارکت حداکثری دانش آموزان در برنامه های طرح شهردار مدرسه و ارتباط و برگزاری جلسه با رابط طرح اشاره کرد.

صداقت گفت: پس از انتخاب شهردار مدرسه، رویداد آموزشی ویژه شهرداران مدرسه برگزار می‌شود و به طور کامل آموزش می‌بینند و با وظایف و مسئولیت های خود آشنا می‌شوند.

تعامل مدرسه و شورای شهر در طرح «شهردار مدرسه»

«محمدباقر پارساییان» عضو شورای شهر یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه اکثر مردم اطلاعات کاملی از قوانین شهرداری ندارند و این باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است، گفت: این طرح می‌تواند با آموزش نسل جدید و همچنین انتقال این آموزش‌ها به خانواده، باعث کاهش بعضی مشکلات و ارتقای سواد شهروندی جامعه و اتفاقات خوب شود.

وی یکی از مزیت‌های این طرح را ارتباط مستقیم مدرسه و اعضای آن با شهردار و اعضای شورای شهر یزد دانست و افزود: حضور آنان در مدرسه می تواند برای مدرسه در جهت رفع مشکلات بسیار مفید و سودمند باشد.

وی با بیان این که در این طرح هم نگاه حمایتی از مدارس و هم نگاه آموزشی و فرهنگی دنبال می‌شود، گفت: اعضای شورا با دلسوزی درصدد رفع مشکلات بر می‌آیند و بسیار پیگیر هستند، همچنین دانش آموزان می توانند از قسمت های مختلف شهرداری از جمله مانیتورینگ شهرداری، سازمان حمل و نقل، سازمان مدیریت پسماند و سایر سازمان ها ی شهرداری بازدید کنند.

اجرای طرح «شهردار مدرسه» در ۲۰ مدرسه‌ی یزد

«حسین میرشریف» مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان نیز در این نشست با بیان این که ۱۰ مدرسه دخترانه و ۱۰ مدرسه پسرانه برای اجرای این طرح در هر منطقه شهرداری انتخاب شده است، گفت: اصلی ترین هدف اجرای این طرح، رشد و ارتقای روحیه اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه شهردار مدارس از پایه نهم انتخاب می شود، افزود: هدف ما از اجرای این طرح ایجاد بستر مناسب برای تعامل فکر، اندیشه و نظرات دانش آموزان با مسئولین، توسعه قدرت، تصمیم گیری و تعامل بین تشکل ها طرح ریزی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد؛ در ابتدای این نشست، مدیران و معاونین مدارس نقطه نظرات و سوالات خود را مطرح کرده و هم اندیشی لازم در اجرای هرچه بهتر این طرح صورت گرفت.

منبع: ایسنا
برچسب ها: شهردار ، مدارس ، فرهنگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار