رئیس سازمان مدیریت یزد خبر داد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد از هدف‌گذاری استان برای دستیابی به رشد ۸.۳ درصدی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تدوین بودجه سال آینده با رویکردی جدید و با هدف اثربخشی بر رفاه مردم و برقراری عدالت اقتصادی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳ 26 October 2021

«سید مجتبی حسینی‌پور» امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: توسعه متوازن با کمترین هزینه‌ی ممکن قطعاً با تعامل و همراهی رسانه‌ها ممکن است و امیدواریم پس از محدودیت‌های کرونایی که تعامل دو سویه سازمان و رسانه ها را برای مدتی دچار کاستی‌هایی کرد و با پیشرفت بیشتر واکسیناسیون سراسری، این همکاری‌ها بیش از پیش تقویت شود.

وی از اهتمام دولت سیزدهم برای تغییر ریل در موضوع بودجه و برنامه‌ریزی، گفت: عزم دولت سیزدهم اصلاح سیاست‌های کلان است و در همین راستا نیز شاخص‌های کلان اقتصادی مورد تاکید در بودجه ۱۴۰۱ است و هر استانی نیز براساس سند امایش و ظرفیت‌های خود، این شاخص‌ها را تعریف و هدف‌گذاری خواهد کرد.

حسینی‌پور با بیان این که الگوی بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه‌ با اهتمام به رشد اقتصادی و سوق دادن پروزه‌محوری به اقتصاد محوری  است، اظهار کرد: هدف دولت از این رویکرد اثربخشی بر زندگی و رفاه مردم و برقراری عدالت اقتصادی در جامعه است لذا هر گونه رشد اقتصادی نیز مدنظر نخواهد بود بلکه به دنبال حرکت‌هایی در جهت تحقق اهداف مذکور خواهیم بود.

وی یکی دیگر از رویکردها در دولت سیزدهم را مدیریت موثر منابع مالی خواند و گفت: در این رابطه نیازمند تغییرات و برقراری رابطه موثر بین مصرف منابع مالی و رشد اقتصادی هستیم به عبارتی با توجه مصرف منابع مالی عمدتاً در طرح‌های عمرانی و اقتصادی، در مدل جدید، هر طرح باید ارتباط مناسبی با رشد اقتصادی داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت استان از هدف گذاری استان برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸.۳ درصدی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: البته در این رابطه سهم هر کدام از بخش‌های اقتصادی باید مشخص شود و حتماً سند آمایش استان به عنوان سرلوحه امور مورد توجه قرار گیرد.

حسینی‌پور با تاکید بر این که استان یزد دارای منابع خوبی است، گفت: معتقدیم قطعاً رشد ۸.۳ درصدی در صورت استفاده مناسب از منابع داخل استان ممکن است.

رشد اقتصادی استان یزد طی ۱۰ سال گذشته

«مجید دهقانی‌زاده» معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان نیز با بیان این که رشد اقتصادی استان طی ۱۰ سال گذشته مگر یک سال همواره مثبت بوده است،عنوان کرد: البته تحقق رشد ۸.۳ درصدی نیازمند منابع مالی بالایی است که قطعاً از عهده دولت برنخواهد آمد و با تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی و خصوصی در این امر مشارکت کنند چرا که رشد اقتصادی در استان حتما توسعه و رفاه مردم را دی پی خواهد داشت.

وی با اشاره به سهم دو درصدی استان یزد از اقتصاد کشور، گفت: استان یزد از سرانه درامد بالایی در کشور برخوردار است به نحوی که در صورت حذف درامدهای نفتی، همواره جزو استانهای برتر کشور بوده است.

دهقانی‌زاده به چشم‌انداز سند آمایش استان در افق ۱۴۲۴ اشاره و خاطرنشان کرد: سه موضوع اصلی در این سند شامل توسعه مبتنی بر حفظ و تقویت برند و هویت یزدی، اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر مزیت‌های استان و تولید علم و فناوری و پرورش نخبگان آبادگر است.

وی در بخش دیگری از رشد حدود ۶۲ درصدی اعتبارات عمرانی استان نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: مجموع اعتبارات عمرانی استان در سال جاری ۹۰۵ میلیارد تومان است که با توجه به بحث‌های تورم و تخصیص اعتبارات، سهم بالایی نیست و با تجهیز و بسیج سایر منابع می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی در استان شود.

به گفته‌ی وی، براساس سال مالی جدید تاکنون ۵۰ درصد از مجموع اعتبارات استان تخصیص یافته است.

بهره‌برداری از ۸۰ طرح در استان تا پایان امسال

دهقانی‌زاده با اشاره به ۱۶۰۰ طرح بزرگ و کوچک فعال در استان یزد،  ۲۷۵ مورد آنها را جزو طرح‌های احداثی و توسعه‌ای خواند و ابراز امیدواری کرد که ۸۰ مورد از این طرح‌ها تحت عنوان پروژه‌های سبز تا پایان امسال مورد بهره ‌برداری قرار گیرد.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که مسیر استغالزایی آینده استان زمانبر است، گفت: یکهزار طرح نیمه تمام استان با پیشرفت متوسط ۶۰ درصدی عمدتاً نیازمند نیروی انسانی یدی و ساده هستند لذا سعی داریم طرح‌های موجود و جدید استان را به سمت طرح‌های دانش بنیان و صنایع های‌تک سوق دهیم تا در آینده شاهد کاهش نرخ بیکاری استان که عمدتاً مربوط به حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، باشیم.

همراه کردن نظام اداری لازمه‌ی رشد اقتصادی

«جعفر رحمانی» معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت استان نیز در این نشست به خبرنگاران گفت: توسعه به دست نیروی انسانی شکل می‌گیرد لذا تربیت نیروی انسانی توسعه گرا را در دستور کار استان داریم.

وی لازمه‌ی رشد اقتصادی استان را همراه کردن نظام اداری با آن خواند و تاکید کرد: تلاش‌های زیادی در این خصوص به ویژه در حوزه اموزش‌های مهارت‌های نرم را در دست اقدام داریم.

این مسئول از فعالیت ۵۰ هزار نفر در استان در قالب ۱۲۶ دستگاه اجرایی بجز مراکز امنیتی و نظامی استان خبر داد و گفت: ۶۲ درصد از این آمار را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی از راه‌اندازی سامانه پاکنا در راستای ساماندهی نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: این سامانه علاوه بر شفاف‌سازی، شرایط را برای نظام بودجه‌ریزی کشور نیز تسهیل می‌کند.

رحمانی به ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در قالب جشنواره شهید رجایی نیز اشاره و یکی از محورهای پنج گانه این ارزشیابی را تحقق دولت الکترونیک خواند و تصریح کرد: البته اقدامات فراوان و شاخصی در این خصوص اتفاق افتاده ولی به رغم طراحی سامانه‌های فراوان، استفاده از انها کامل نیست که علت می‌تواند پیچیدگی امکان استفاده و دریافت خدمات از آنها باشد که در این راستا در استان ساده‌سازی این سامانه‌ها را در دستور کار داریم.

نرخ بیکاری ۱۳.۶ درصدی یزد در تابستان ۱۴۰۰

«حمید فخرالدین» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت استان هم با بیان این که سالانه بیش از ۳۰ طرح آمارگیری در استان انجام می‌شود، بر اعتمادسازی رسانه‌ها برای ارائه اطلاعات صحیح به آمارگیران تاکید کرد و گفت: طبق قانون اطلاعات جمع اوری شده از مردم کاملا محرمانه است و آن را به عنوان حق‌الناس پاس می‌داریم.

وی در ادامه به برخی از شاخص‌های آماری استان اشاره و تصریح کرد: جمعیت استان در سال ۱۳۹۵ معادل یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۳ نفر بوده که برآورد جمعیتی استان برای سال گذشته یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر بو.ده است و از این لحاظ رتبه بیست و چهارم کشور را داریم.

وی نرخ بیکاری سال گذشته استان را ۱۱.۱ درصد خواند و گفت: این نرخ در تابستان امسال برای استان یزد ۱۳.۶ درصد بوده است.

فخرالدین استان یزد را در نرخ بیکاری زنان طی سال گذشته در رتبه دوم کشور و به لحاظ نرخ بیکاری مردان در همان سال رده بیست و ششم خواند.

این مسئول همچنین ضریب جینی در شهرهای یزد طی سال گذشته را حدود ۰.۳۳ و در روستایی ۰۲۹ خواند و گفت: استان یزد از نظر این دو شاخص‌ها به ترتیب رتبه‌های ۱۶ و ۲۳ کشور را دارد و البته این عدد هر چه به صفر نزدیک‌تر شود، توزیع ثروت برابرتر خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار