یک متخصص طب سنتی در استان یزد با بیان این که در فصل پاییز شیوه حفظ سلامت فردی افراد با مزاج‌های مختلف متفاوت است، گفت: در پاییز جهت پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی وزکام مکرر مخصوصا درکودکان بهتر است در طول‌شب، سر، گردن، وکف پاها را بپوشانده شود.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸ 21 October 2021

 بیشتر حکمای ایرانی طبیعت پاییز را سرد وخشک دانسته‌اند و البته مزاج فصل پائیز بر اساس ارتفاع منطقه عرض جغرافیایی، نوع خاک، میزان بارندگی و رطوبت، فاصله تا دریا، نوع بادها وجود یا نبود کوه‌ها و مواردی از این دست‌متغیر است.

این فصل برای افراد با مزاج گرم و تر مناسب‌تر بوده و برای افراد با مزاج سرد و خشک زیاد مناسب نیست و می‌تواند موجب تشدید علایم و بروز برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های سرد وخشک شود. پس می‌توان نتیجه گرفت این فصل چندان مناسب حال سالمندان و افرادی که بیماری‌هایی با طبیعت سرد وخشک دارند نیست.

دکترمحمد عسکرفراشاه، با بیان این‌که در فصل پاییز دو عامل باعث بروز بیماری می‌شود اظهار کرد: یکی خشکی فصل پاییز است که در افرادی که مزاج خشک دارند خودش را نشان می‌دهد و دیگری اختلاف درجه حرارتی که در طی روز ایجاد می‌شود، سرمای شبانگاهی با میانه روز اختلاف دما دارد و ایجاد باد پاییزی نیز عاملی است که به آن کمک می‌کند تا در افراد خشک مزاج بیماری ایجاد شود.

وی، خارش پوست، شوره سر، ترک لب، دردهای مفاصل، برخی انواع تب‌ها، سختی در ادرار کردن، وسواس و افسردگی و خمودگی، انسدادهای گوارشی، سکته و بیماری‌های ریوی را برخی از بیماری‌های شایع فصل پاییز عنوان کرد و افزود: با ورزش کردن، رژیم غذایی و پرهیز غذایی مناسب می‌تواند از بیماری‌های این فصل جلوگیری کرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که خوابیدن بلافاصله بعد از غذا بر روی سلامتی فرد تاثیر سوء می‌گذارد تصریح کرد: در تمامی فصول مخصوصا در فصل پاییز، باید از خوابیدن بامعده پر در طول شبانه روز اجتناب کرد زیرا این عادت باعث بروز بیماری‌های زیادی در افراد می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: خوابیدن طولانی در طی روز مخصوصا در فصل پاییز باعث می‌شود حرارتی که باید در سطح بدن، مغز و عضلات متمرکز باشد به درون می‌رود و باعث ضعف بدنی می‌شود.

دکترمحمد عسکرفراشاه با بیان این‌که در پاییز باید از حرکات بدنی زیاد که منجر به از دست دادن رطوبت و افزایش خشکی بدن می‌شود، پرهیز شود اظهار کرد: ورزش سخت می‌تواند سبب باعث از دست رفتن رطوبت اصلی بدن و بیماری گردد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این که، حتی الامکان  با فراهم نمودن شرایط مناسب ازغم وغصه دوری کرد، تاکید کرد: در صورت وجود احتمال افسردگی درفصل پاییز از مفرحات مناسبی نظیر شربت جلاب، شربت گلاب همراه با  بالنگ، عرق بهارنارنج، دمنوش گل‌گاوزبان یا دمنوش بادرنجبویه استفاده نمایید.

وی یادآور شد: درفصل پاییز از شرایطی که باعث تعریق شدید و به هرشکل خروج آب زیاد از بدن می‌شود دوری نمایید زیرا سبب بروز و تشدید خشکی بدن می شود.

دکتر محمد عسکر فراشاه اظهار کرد: در پاییز جهت پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی وزکام مکرر مخصوصا درکودکان بهتر است در طول‌شب، سر، گردن، وکف پاها را بپوشانده شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که، افرادی که در فصل پاییز دچار آلرژی هستند، باید از مصرف میوه‌های لطیف تابستانی نظیر هندوانه، خربزه و طالبی اجتناب کنند افزود: مصرف میوه‌های تابستانی، باعث تشدید آلرژی می‌شود.

این متخصص طب سنتی همچنین تاکید کرد: مصرف موادی مانند، ادویه‌های تند وتیز، ترشی ها، سرخ کردنی‌ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، سسها، غذاهای مانده وگوشت نمک سود، چای پررنگ، یخ، شوری‌ها، چیپس ،پفک وامثال آنها که درفصل پاییز باعث خشکی در بدن پر هیزشود.

دکتر محمد عسکرفراشاه در پایان خاطرنشان کرد: درفصل پاییز، بهتر است از خوردنی‌ها ونوشیدنی‌های مایل به "گرمی وتری" مانند، گوشت گوسفند، مویز،کشمش، سیب گلابی، هویچ، زیتون، رطب(در حد کم)، عسل، شربت جلاب، شربت عسل، مغز خشکبار، به ویژه بادام درختی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار