مدیر درمان تامین اجتماعی یزد:
مدیر درمان تامین اجتماعی یزد با عذرخواهی از شهروندان بعلت وجود برخی مشکلات احتمالی در صدور نسخه‌های الکترونیکی، گفت: تخلف در این حوزه هنوز صفرنشده اما به حداقل رسیده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ 14 October 2021

دکتر محمد حسین توحیدی‌فر روز پنجشنبه گفت: از آنجایی که از شروع سیستم نسخه های الکترونیکی مدت زمان زیادی نگذشته، وجود برخی مشکلات در این بخش، اجتناب ناپذیر است که البته با همت مسوولان و تحمل مردم رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال رفع مشکلات باقی مانده در این زمینه هستیم اما نمی توانیم تاریخ دقیقی را برای رفع صد درصد آن اعلام کنیم اظهار داشت: نظارت ما بر این پروسه، غیرمحسوس و با استفاده از نرم افزار انجام می شود.

وی ادامه داد: مشکلات استفاده از نسخه های الکترونیکی در استان یزد به حداقل رسیده و امیدواریم بزودی و بطور کامل رفع شود. 

لزوم دقت منشی های مطب در تایپ لیست داروها

مدیر درمان تامین اجتماعی یزد در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی داروهایی که توسط پزشکان نوشته میشود با آنچه بیمار از داروخانه دریافت می کند متفاوت است گفت: رفع این مشکل نیاز به نظارت دقیق پزشکان در انتخاب داروها از نرم افزار دارد و چنانچه همکاران پزشک از منشی مطب در این زمینه استفاده مینمایند لازم است به منشی ها تاکید کنند که دقت فراوان در این زمینه داشته باشند.

وی یادآور شد: اگر پزشکی دارویی تجویز می کند اما بیمار در نسخ الکترونیکی، داروی دیگری غیر از آنچه پزشک تجویز کرده از داروخانه دریافت می کند مقصر آن همیشه داروخانه نیست؛ بلکه عوامل دیگری نظیر دقت پزشکان تجویز کننده و یا افراد دیگری که نسخه را برای پزشکان تایپ میکنند دخیل است که باید نظارت کافی در این مورد وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که پزشک، نسخه را به صورت دستی بنویسد و در اختیار منشی قرار دهد تا ثبت کند و  به دلایل مختلفی منشی هم دچار اشتباه شود.

عجله پزشکان در معاینه و نسخه نویسی، احتمال خطا را افزایش می‌دهد

توحیدی فر اضافه کرد: هر پزشک باید برای بیمار خود ٨ تا ١٠ دقیقه وقت بگذارد؛ لذا اگر پزشکان بخواهند در مدت زمان کمتر و با سرعت بیشتری معاینه و سپس نسخه نویسی کنند احتمال اشتباه بیشتر میشود.

وی گفت: البته داروسازان داروخانه‌ها هم اگر احساس کنند داروهای تجویزی توسط پزشک مربوطه ، غیر معمول است قطعا با پزشک مربوطه تماس خواهند گرفت تا مشکل را حل کنند.

رفع مشکل "حذف زودهنگام ثبت آزمایش‌ها در سیستم" در دستور کار است

دکتر توحیدی فر همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی پزشکان برای بیمار خود آزمایش ۶ ماهه تجویز می کنند اما این آزمایش پس از یک ماه از سیستم حذف میشود و بیمار مجبور به مراجعه دوباره است گفت: این مشکل را تایید می کنیم و در حال رفع آن هستیم .

وی اضافه کرد: حذف آزمایشات پس از یک ماه از سیستم، مشکل نرم افزاری است که در حال رفع کردن آن هستیم و امیدواریم به زودی حل شود.

مطب ها و درمانگاهها از بیمار، کارت شناسایی طلب کنند 

این مسوول در مورد اعلام شماره ملی دیگران به منشی توسط تعداد اندکی از بیماران هم گفت: وظیفه منشی و پزشک است که قبل از هر اقدامی، احراز هویت بیمار را انجام دهند و از بیمار کارت شناسایی معتبر مثل شناسنامه، کارت ملی، برگ اول دفترچه بیمه و یا گواهینامه درخواست کنند.

وی با تایید این موضوع که متاسفانه بعضی از مراکز درمانی و مطب ها از بیمار، کارت شناسایی عکسدار معتبر طلب نمی کنند افزود: دریافت پیامک مراجعه، یکی از راهکارهای پیش بینی شده برای رفع این معضل است و لازم است بیمه شدگان در مورد  پیامک دریافت خدمت  که به تلفن همراه ایشان ارسال میگردد حساس باشند.

۹۵ درصد مطب ها و مراکز درمانی به سیستم نسخه الکترونیکی متصل هستند

مدیر درمان تامین اجتماعی یزد در ادامه اظهار داشت: هم اکنون بالای ۹۵ درصد مطب ها و مراکز درمانی به سیستم یکپارچه نسخه های الکترونیکی متصل هستند.

وی تاکید کرد: آن چند درصد باقی مانده هم خودشان متقاضی قرارداد با بیمه تامین اجتماعی نیستند و حاضر به همکاری نمی شوند.

پزشکانی که به سیستم نسخه الکترونیکی متصل نیستند متضرر می‌شوند

به گفته وی حدود ۲۰ فوق تخصص در استان یزد هنوز به این سیستم یکپارچه متصل نبوده که طرف قرار داد ما هم نیستند و ما نمی توانیم آنها را مجبور به همکاری در این حوزه کنیم.

وی اضافه کرد: البته این دسته از پزشکان و همچنین آنهایی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند اما هنوز متصل به این سیستم نیستند در آینده، خود متضرر می شوند زیرا وقتی ویزیت و داروی بیماران به صورت آزاد محاسبه شود قطعا و به مرور زمان آن بیمار، پزشک خود را تغییر خواهد داد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار